|
Vyučující
|
-
Gvozdevskaia Galina, Kandid.pedagogických věd
|
|
Obsah předmětu
|
Osvojování technických základů hry na nástroj, hra přednesových skladeb, improvizace jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním. Zdokonalování nástrojové techniky: stupnice, akordy, etudy. Přednesové skladby: Baroko, 20. století. Improvizace jednoduchých stylizovaných doprovodů k lidovým a umělým písním a jejich transpozice. Příprava na státní závěrečné zkoušky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
- Projekt individuální [40]
- 13 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 39 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Dosáhnout vyšší úrovně klavírní techniky, která zajistí způsobilost pro hru lidových a populárních písní Vysvětlit složité termíny z harmonie, které umožní harmonizovat komplikovanější lidové a populární písně. Spojit interpretaci technicky náročného notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Orientovat se ve složitých akordických značkách vhodných pro doprovod lidových a populárních písní Charakterizovat hudební pojmy z hudební nauky pro potřeby doprovodů písní Prokázat schopnost zahrát lidové písně s různým typem doprovodů dle akordických značek |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit akordické značky vhodné pro doprovod technicky obtížnějších lidových a populárních písní. |
| Popsat teoreticky a zvládnout technicky náročnou hru na klavír vedoucí ke schopnosti interpretovat předepsané skladby z období baroka a klasicismu. |
| Aplikovat získané dovednosti v hudební didaktice a školní praxi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Interpretovat skladby z oblasti klasické hudby (baroko a klasicismus) pro účely výuky na základní a střední škole. |
| Užívat správně akordické značky dle typu náročnějších doprovodů lidových a populárních písní. |
| Prokázat schopnost hry podle akordických značek dle zadaných lidových a populárních písní. |
| Improvizovat náročné stylizované doprovody. |
| Hrát jednoduché klavírní skladbičky a lidové písně s užitím zapsaných akordických značek z listu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Demonstrace dovedností, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
hudební literatura vybraná ke státním závěrečným zkouškám. .
-
BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon:. Plzeň: Západočeská univerzita,, 1994. ISBN 80-704-3108-3.
-
HALAMÍKOVÁ, L. Etudy trochu jinak : 20+10 etud pro klavír. Praha: Notovna.cz. 2022.
-
KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a její klavírní stylizace. Plzeň: ZČU. 2015.
-
MYSLIVEČEK, J. Šest snadných sonát pro klavír : Urtext = Six easy sonatas for keyboard = Sechs leichte Sonaten für Clavier. Praha : Bärenreiter. 2024.
|