Předmět: Instrumentální dovednosti 3

« Zpět
Název předmětu Instrumentální dovednosti 3
Kód předmětu KHK/IDO3
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 1
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Karpíšek Tomáš, M. Mus. DiS.
  • Aschenbrenner Vít, Doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Náplní cvičení je: 1. Nácvik komplikovanějších rytmicko-melodických modelů tzv. beglajtů, vhodných k doprovodům populárních písní bez účasti melodie a jejich následná improvizace v žánrech dixieland, valčík, pochod, blues, boogie, ragtime, tango, samba, rumba, rokenrol, rock, rocková balada, pop. 2. Hra jazzových standardů podle akordových značek používaných v jazzové hudbě. 3. Hra kadencí v základních tóninách dur a moll s užitím průchodných a následných melodických tónů. 4. Hra dominantního jádra II9/7 D9/7 T 9/6 ve všech tóninách. 5. Harmonizace českých a moravských lidových písní, vhodných ke zpěvu na střední škole. 6. Hra generálbasu do mimotonálních dominant. 7. Interpretace aranžérsky náročnějších úprav populárních písní v žánru jazz 5 písní dle výběru vyučujícího

Studijní aktivity a metody výuky
Prezentace práce studentů, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Samostudium studentů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 13 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
ovládání pianistických návyků - správné tvoření klavírního úhozu a jednotlivých technických prvků, spojení notového zápisu s pohotovou orientací na klaviatuře. Ovládání improvizace a transpozice jednoduchých doprovodů k lidovým a umělým písním
Odborné dovednosti
Uplatnění teoretických znalostí v praktické činnosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje,
Výsledky učení
Odborné znalosti
studenti si postupně osvojují potřebné pensum dovedností ve hře na klavír s cílem jejich následného uplatnění ve hře skladeb a písní, tj. jejich budoucího využití v hudebně výchovné praxi
Odborné dovednosti
Uplatnění teoretických znalostí v praktické činnosti.
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Cvičení (praktické činnosti),
Demonstrace dovedností,
Samostudium,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Samostatná práce studentů,
Obecné způsobilosti
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Odborné dovednosti
Student demonstruje své dovednosti též uložením videozáznamů se hrou povinného repertoáru technických cvičení, stupnic, písní a skladeb na gapps (v době prezenčního studia z části po domluvě s vyučujícím, v době nutné distanční výuky kompletně), a to ve třech ucelených souborech. Zde mu vyučující postupně hru připomínkuje, či potvrzuje uznání zhlédnutých videozáznamů zadáním data uznání. Dokladem k udělení zápočtu při distanční výuce je zaslání kompletně vyplněné tabulky s uznáním veškerého stanoveného repertoáru vyučujícímu i do úložiště gapps.
Praktická zkouška,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • repertoár písní a přednesů určený vyučujícím.
  • BEZDĚK, J. Úvod do harmonizace české lidové písně a do její jednoduché stylizace pro klavír a akordeon: Určeno stud. 2. - 5. roč. učitelství pro 2. stupeň a střední školy.. Plzeň: ZČU, 1994.
  • HRADECKÝ, E. Hrajeme na klavír podle akordových značek.. Praha: Edit, 2010.
  • CHARALAMBIDIS, A., Z. CÍSAŘ a L. HURNÍK. Hudební výchova 1 pro gymnázia.. Praha: SPN, 2003.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2004.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodu populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. ,. Plzeň: ZČU, 2015.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2013.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Zpěvník s instrumentálními doprovody v elektronické podobě: pro 6.-7. ročník. Plzeň: Fraus, 2014.
  • ZENKL:. Učebnice harmonie. Praha: Bärenreiter Editio Supraphon, 2010.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství hudební výchovy pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní