|
Vyučující
|
-
Slavíková Marie, doc. PaedDr. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Z historie muzikoterapie, současné trendy ve vývoji oboru. Psychologická východiska hudebních činností s edukačními a terapeutickými (hudebně stimulačními) cíli. Hry s rytmem. Hry s předměty a nástroji. Hry se zpěvem. Improvizace pohybem na hudbu. Hudba a výtvarné techniky. Hudebně receptivní a relaxační metody a techniky.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Demonstrace dovedností, Seminární výuka, Samostatná práce studentů
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| zajímat se o hudbu různých druhů a žánrů |
| Odborné dovednosti |
|---|
| provést jednoduché rytmické, pěvecké a hudebně pohybové činnosti |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit některé možnosti psychologických a psychosomatických účinků hudby na organismus dítěte předškolního a mladšího školního věku |
| vysvětlit rozdíl mezi edukačními a terapeutickými (stimulačními) cíli hudebních činností s dětmi |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prakticky ovládat několik muzikoterapeutických technik a her s dechem, zpěvem, s rytmy, se zvuky, s hudebními nástroji orffovského typu, etnickými i klasickými hudebními nástroji |
| prakticky ovládat jednoduché formy improvizace pohybem na hudbu |
| prakticky ovládat několik hudebně receptivních technik (volné slovní nebo výtvarné asociace na hudbu, improvizace - zvukové realizace témat a příběhů, malování při hudbě, apod.) |
| rozlišit hudební aktivity s edukačním nebo terapeutickým záměrem, popsat a zdůvodnit jejich účinek na žáka |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Samostatná práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Demonstrace dovedností, |
| Kooperativní výuka, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Řešení problémů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Průběžné hodnocení, |
| Výstupní projekt, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Ansdell Gary. How music helps in music therapy and everyday life. 2016. ISBN 978-1-4724-5805-6.
-
Barraqué, Philippe. Léčivá síla hlasu : techniky léčení hlasovou terapií. Bratislava : Eugenika, 2002. ISBN 80-88913-76-4.
-
Beníčková, Marie. Muzikoterapie a specifické poruchy učení. Vyd. 1. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3520-7.
-
Linka, Arne. Kapitoly z muzikoterapie. Rosice u Brna : Gloria, 1997. ISBN 80-901834-4-1.
-
Marek, Vlastimil. Hudba jinak. Praha : Eminent, 2003. ISBN 80-7281-125-8.
-
Mátejová, Z. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike. Bratislava: SPN, 1993.
-
Šimanovský, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-264-5.
|