|
Vyučující
|
-
Aschenbrenner Vít, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. organologie, organologická systematika, nástroj jako zdroj akustického signálu; základní historické prameny 2. hudební nástroje strunné 3. hudební nástroje klávesové 4. hudební nástroje dechov 5. hudební nástroje bicí 6. orchestr a standardní nástrojová uskupení
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat základní hudební nástroje používané v orchestrální praxi a v populární hudbě. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přiřadit jednotlivé nástroje do základních skupin (dechové, strunné, bicí aj.) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit základní systematiku hudebních nástrojů. |
| Poznat problematiku tvoření tónu na nástrojích. |
| Znát současného evropského instrumentáře a jeho hlavních předchůdců. |
| Definovat základní vývojová stádia evropského instrumentáře. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební nástroj a jeho historický vývoj a hudebně interpretační možnosti. |
| Objasnit estetická východiska jednotlivých vývojových stádií evropského instrumentáře a jeho vliv na hudebně kompoziční a interpretační vývoj evropské hudby. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Campbell, D. Murray - Greated, Clive - Myers, Arnold. Musical instruments: History, technology, and performance of instruments of western music. Oxford University Press. 2003.
-
Hornbostel, E.M. ? Sachs, Curt. Systematik der Musikinstrumente. Zeitschrift für Ethnologie. .
-
Kurfürst, Pavel. Hudební nástroje.. Praha: Togga, 2004.
-
Michels, Ulrich. Encyklopedický atlas hudby. Praha: NLN, 2000.
-
Modr, Antonín. Hudební nástroje. Praha: Editio Bärenreite, 2002.
-
Sachs, Kurt. Handbuch der Musikinstrumente. Wiesbaden: Breitkopf und Härtel. 1930.
-
Tresch, John - Dolan, Emily. Toward a New Organology: Instruments of Music and Science. The University of Chicago Press, The History of Science Society. 2013.
|