|
Vyučující
|
-
Haas Petr, Mgr. Ph.D.
-
Aschenbrenner Vít, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. poslech orientovaný na proměnu strukturních vztahů, filosofie nové hudby 2. rozšířeně tonální sloh 3. celotónový terén a impresionismus 4. nová klasicita, neoklasicismus a neofolklor, civilismus a nová věcnost, mikrotonalita 5. volná atonalita, seriální hudba, multiserialismus a totální organizace, determinismus 6. aleatorika, indeterminismus a řízené náhodné procesy 7. futurismus, elektroakustická hudba a konkrétní hudba, instrumentální konkrétní hudba 8. témbrová hudba, mikropolyfonie 9. spektrální hudba
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti českých a větových hudebních dějin a jejich stěžejní díla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze. |
| Vysvětlit základní postupy při hudební analýze. |
| Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby. |
| Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů. |
| Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu. |
| Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Portfolio, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
ADORNO, Th. W. Filozofie nové hudby. HAMU Praha. 2018.
-
HAVLÍK, J. (ed.). Rozumět hudbě. Praha NAMU. 2015.
-
HONS, M. Hudební analýza. Togga. 2010.
-
MAZOUROVÁ, Markéta. Přehled základních hudebních forem. Mezinárodní konzervatoř Praha, 2021.
-
MICHELS, U. Encyklopedický atlas hudby. Nakladatelství Lidové noviny, 2000.
-
SMOLKA, J. et al. Dějiny hudby. Togga. 2001.
-
TICHÝ, V. a J. HAVLÍK et al. (A)tonalita. AMU Praha. 2015.
-
VIČAR, J. a R. DYKAST. Hudební estetika. HAMU Praha. 2001.
|