|
Vyučující
|
-
Aschenbrenner Vít, doc. Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Hudební analýza a její specifika. Analýza hudebních slohů. Analýza kompozičních stylů významných skladatelů na příkladu jejich stěžejních kompozic.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vyjmenovat hlavní epochy kulturních a obecných dějin Popsat hlavní stylové znaky epoch kulturních dějin Vyjmenovat hlavní kompoziční osobnosti českých a větových hudebních dějin a jejich stěžejní díla |
| Odborné dovednosti |
|---|
| chronologicky seřadit základní vývojové společenské etapy přiřadit vybranou českou či světovou skladatelskou osobnost k epoše hudebních dějin na úrovni středoškolského učiva |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit a definovat základní pojmy využívané v hudební analýze. |
| Vysvětlit základní postupy při hudební analýze. |
| Systematicky analyzovat vybrané poslechové skladby |
| Formulovat hlavní kompoziční rysy hlavních hudebních slohů. |
| Formulovat hlavní rysy kompozičního stylu hlavních světových a českých skladatelských osobností. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostatně popsat a analyzovat vybraný hudební sloh/styl/kompozici a zařadit je do vývojového kontextu. |
| Komparovat vybraný hudební sloh/stylu/kompozice s ostatními slohy/styly/kompozicemi. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Řešení problémů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Portfolio, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
ABRAHAM, Gerald. Stručné dejiny hudby.. Bratislava: Hudobné centrum, 2003.
-
Herden, J. Rozbor skladeb: čítanka příkladů.. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1989.
-
KÜHN, C. Analyse lernen. Bd. 4,. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 2005.
-
KÜHN, C. Kompositionsgeschichte in konkreten Beispielen. Bd. 9. Kassel: Bärenreiter Verlag, Studienbuch Musik, 1998.
-
LÉBL, Vladimír. Hudba v českých dějinách. Praha.
|