|
Vyučující
|
-
Bezděk Jiří, prof. Mgr. MgA. Ph.D.
-
Vičar Jan, prof. PhDr. MgA. CSc.
|
|
Obsah předmětu
|
Program výuky po týdnech: 1. Úvod do předmětu, přehled metod teorie interpretace. 2. Záznam a výkon. Lokality a neútvarové jevy. 3. Čas v hudbě. Kvantifikace času. Hranice agogických možností. 4. Přehled prostředků výkonného umění. 5. Časové lokality. Volba tempa. 6. Změny tempa. Tempo s odstíny a bez odstínů. 7. Místní agogické výkyvy. 8. Časové lokality v detailech. 9. Tónová výška jako lokalita. 10. Neútvarové jevy. Dynamika. Vztahy vertikální a vztahy mezi různými materiály. 11. Barva zvuku. 12. Souhra prostředků výkonného umění. 13. Aktualizace zichovského konceptu do prostředí témbrové hudby a dalších moderních a postmoderních kompozičních směrů
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Přednáška
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 52 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| rozvinuté poslechové zkušenosti z oblasti vážné hudby. Schopnost interpretovat náročnější vokální popř. instrumentální skladbu |
| Odborné dovednosti |
|---|
| soustředěně naslouchat a analyzovat |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit teorii interpretace. |
| Vybrat prostředky do koncepční interpretační práce, která mu umožní smysluplně hrát či zpívat skladby z oblasti vážné hudby. |
| Analyzovat též hudební výkony a vystihuje jejich výrazovou podstatu. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Poslechem dokáže analyzovat základní rysy skladby. |
| Popsat použité hudebně výrazové prostředky. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška s demonstrací, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
FEIFERLÍKOVÁ, R. a BEZDĚK, J. The interrelation of the theory of interpretation and physio-acoustics and its application in singing education. Hradec Králové: Magnimitas. 2014.
-
Vacek, Přemysl. Barokáři: historicky poučená interpretace staré hudby v Česku očima jejích aktérů. Dolní Břežany: Scriptorium. 2021.
-
Zelenková, Dagmar, Krahulík, Václav a Moravcová, Andrea. Specifika hudebně výrazových prostředků z pozice interpreta. Ústí nad Labem, 2025. ISBN 978-80-7561-499-.
-
ZICH, Jaroslav. Kapitoly a studie z hudební estetiky. Praha : Supraphon. 1975.
|