Course: Vocal Skills 2

« Back
Course title Vocal Skills 2
Course code KHK/VDO2
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.
Course content
Practicing legato and staccato in singing exercises. Training of individual vowels and their alignment in the study of easier vokalíz and folk songs. Preparing for sophisticated voice and speech of future teachers and cultural workers.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Skills demonstration, Practicum
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Individual project (40) - 13 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Healthy voice capable of development, basic intonation skills.
learning outcomes
Student will learn the basics of breathing, articulation and phonation kostálně abdominal breathing techniques, voice pitched above the range of most mixed resonance, clear articulation, legato singing in the middle momentum.
teaching methods
Practicum
Skills demonstration
Collaborative instruction
assessment methods
Skills demonstration during practicum
Portfolio
Self-evaluation
Recommended literature
  • BLAŽKOVÁ, O. a , Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních škol z pohledu pedagogické praxe.. Ostrava: OU, 2010.
  • BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě.. Plzeň: ZČU, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
  • FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd.. Brno: MU,, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol. ,. Cheb: Music Cheb, 2004.
  • LUHANOVÁ-JIROUŠKOVÁ, S. a D. MANDYSOVÁ. Výběr a uplatnění pěveckých etud v pěvecké výchově.. Plzeň: ZČU, 1995. ISBN 80-7043-133-4.
  • SUCHÝ, O. Písničky z pohádek a dětských filmů (I?IV)..
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. . Hudební výchova: učebnice pro 6. - 7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií. 1. vyd.. Plzeň: Fraus,, 2013. ISBN 978-807-2389-018.
  • UHLÍŘ, J. a Z. SVĚRÁK. Když se zamiluje kůň.. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-7200-910-.
  • VYDROVÁ, J. Rady ke zpívání, aneb Co může zpěvákům poradit odborný lékař. 1. vyd.. Praha: Práh, 2009. ISBN 978-80-7252-252-1.
  • Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
  • Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 1 Recommended year of study:1, Recommended semester: Summer