Course: Vocal Skills 3

« Back
Course title Vocal Skills 3
Course code KHK/VDO3
Organizational form of instruction Lesson
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 1
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Mandysová Daniela, Doc. PaedDr.
  • Feiferlíková Romana, Mgr. et Mgr. Ph.D.
Course content
Consolidating and practicing yet gained singing skills students tritone exercises at major and minor. Mastery of other elements of singing technique: staccato and portamento, crescendo and decrescendo, singing, piano, balancing and neutralization of vocals. Interpretation of children's artificial songs and simple songs of old masters (to r. 1750). Practicing rhythmic-melodic models for singing chromatic transposition own singing and piano accompaniment in ascending order.

Learning activities and teaching methods
Collaborative instruction, Practicum
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Individual project (40) - 20 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Mastering the basics of breathing, articulation and phonation kostálně abdominal breathing techniques, voice pitched above the range of most mixed resonance, clear articulation, legato singing in the middle momentum.
learning outcomes
The student masters the singing staccato and portamento, crescendo and decrescendo, piano. Articulation has balanced vocals and at higher altitudes is neutralized. Knowledgeably interpret children's art songs and arias antiche easier. Applied vocal exercises in practice: he sings rhythmic and melodic models for singing in chromatic transpositions with their own piano accompaniment (upwards).
teaching methods
Practicum
Collaborative instruction
Competences
In the case of ordering distance teaching, teaching takes place electronically according to the choice of the teacher. Up-to-date information is sent to students via the Bulk E-mail service.
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Portfolio
Continuous assessment
Recommended literature
  • Rámcově vzdělávací plán ? předmět hudební výchova pro gymnázia.
  • BLAŽKOVÁ, O. a , Y. LIŠKOVÁ. Metodika výuky hudební výchovy na 2. stupni základních škol a středních škol z pohledu pedagogické praxe.. Ostrava: OU, 2010.
  • BOKŮVKOVÁ, V. a S. KOPAČKOVÁ-JIROUŠKOVÁ. Uplatnění písní v pěvecké výchově na pedagogické fakultě.. Plzeň: Západočeská univerzita, 1991. ISBN 80-7043-041-9.
  • FROSTOVÁ, J. a M. VANIAKOVÁ. Základy hlasové výchovy pro učitele. 2. vyd. 80-210-2316-3.. Brno: MU, 2000. ISBN 80-210-2316-3.
  • JÁNSKÝ, P. Já & písnička 4: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • JÁNSKÝ, P. Já, písnička: zpěvník pro žáky středních škol.. Cheb: Music Cheb, 2008.
  • KUHN, T. Rytmicko-melodické modely k doprovodům populárních písní podle akordových značek a jejich klavírní stylizace. 1. vyd.. Plzeň: ZČU, 2013. ISBN 978-80-261-0258-8.
  • ŠEDIVÝ, J. a L. ROHLÍKOVÁ. Hudební výchova: pro 6.-7. ročník základních škol a odpovídající ročníky víceletých gymnázií.. Plzeň: Fraus, 2014.
  • UHLÍŘ, J. a Z. SVĚRÁK. Když se zamiluje kůň.. Praha: Fragment, 2013. ISBN 978-80-7200-910-7.
  • Vydrová, Jitka. Hlasová a mluvní výchova pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-4-0.
  • Vydrová, Jitka. Praktická cvičení k hlasové výchově pro pedagogy. 1. vydání. 2014. ISBN 978-80-905554-5-7.
  • ŽÁČEK, J. a P. JURKOVIČ. Jak se počítají koťata.. Praha: Portál s.r.o., 2011. ISBN 978-80-7367-789-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): SS Teacher Training in Music (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter