|
Vyučující
|
-
Skřivan Aleš, prof. PhDr. CSc.
-
Novotný Lukáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Kodet Roman, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Velká francouzská revoluce. - Vzestup a pád režimu Napoleona I. - Vídeňský kongres 1814-1815. -Latinská Amerika - vývoj na cestě k nezávislosti. - Revoluce 20. a 30. let 19. století. - Vnitropolitický vývoj ve Francii a Británii po napoleonských válkách. - Revoluce 1848/1849. Předpoklady, průběh, důsledky. - Vybrané problémy mimoevropského vývoje - opiové války a tchaj-pchingské povstání v Číně. Velké povstání v Indii. - Krymská válka - peripetie ve vývoji Východní otázky. - Sjednocení Itálie - předpoklady, souvislosti, důsledky. - Vývoj v Německém spolku a cesta ke sjednocení Německa. - Vývoj Spojených států od nezávislosti do občanské války. Příčiny, průběh a důsledky občanské války. - Restaurace a reformy Meidži v Japonsku. - Základní problémy vývoje mezinárodních vztahů v letech 1871-1914 (včetně koloniální politiky velmocí).
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 50 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 80 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základních problémech dějin 19. století |
| chápat problematiku historického vývoje nejvýznamnějších zemí v 19. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst a porozumět odbornému textu v českém a anglickém jazyce |
| používat adekvátní odborné termíny v českém a anglickém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| porozumět vědecky strukturované přednášce |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat základní etapy vyvoje dějin nejvýznamnějších zemí v 19. století |
| vytvořit časovou osu nejdůležitějších historickych událostí ve vývoji Evropy v 19. století |
| popsat okolnosti vypuknutí nejvýznamnějších konfliktů v 19. století |
| vysvětlit příčiny a okolnosti vzniku jednotných národních států v Evropě |
| Odborné dovednosti |
|---|
| kriticky reflektovat odbornou literaturu k vybraným problémům dějin 19. století |
| analyzovat nejdůležitější události dějin 19. století |
| samostatně interpretovat důsledky základních milníků dějin nejvýznamnějších zemí, popřípadě vývoje mezinárodních vztahů v 19. století |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Samostudium, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
Skřivan, Aleš; Drška, Václav,; Stellner, František. Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1648-1914. Praha : Institut pro středoevropskou kulturu a politiku, 1994. ISBN 80-85241-57-9.
-
Skřivan, Aleš. Evropská politika 1648-1914. Praha : Aleš Skřivan ml., 1999. ISBN 80-902261-3-2.
-
Skřivan, Aleš. Lexikon světových dějin 1492-1914. Praha : Nakladatelství Aleš Skřivan ml., 2002. ISBN 80-86493-06-7.
|