|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Témata přednášek: 1. Cesta k válce I. situace v Evropě po první světové válce a vzestup totalitarismu, japonský expanzionismus. 2. Cesta k válce II. Německá agrese v Evropě - anšlus Rakouska, okupace Československa a vypuknutí války. 3. Německý blitzkrieg - tažení v Polsku, Skandinávii a Francii. 4. Mezihra - bitva o Británii, situace na Balkáně a v Africe, situace v Tichomoří, vznik Osy. 5. Barbarossa - německý útok do Ruska po bitvu u Moskvy, vstup Japonska a USA do války. 6. Rok 1942 - německá ofenzíva na východní frontě, bitva u Stalingradu; námořní operace - bitva o Atlantik; boje v Africe, japonský blitzkrieg v Pacifiku a bitvy u Midway a Gaudalcanalu. 7. Rok 1943 - přelom ve válce bitva Kurska, spojenecké vylodění v Itálii, vítězství v Atlantiku a ústup Japonců v Pacifiku, spojenecká konference v Teheránu. 8. Rok 1944 - Spojenecké vylodění v Normandii, sovětská ofenzíva na východě, porážka Japonska v Tichomoří. 9. Rok 1945 - Porážka Německa, Postupimská konference, kapitulace Japonska. 10. Hospodářský a sociální vývoj v letech 1939-1945, holokaust. 11. České země v letech 1939-1945 12. Důsledky druhé světové války a vznik a příčiny studené války.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 78 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mít přehled o nejdůležitějších událostech první poloviny 20. století |
| orientovat se v základech problematiky mezinárodních vztahů první poloviny 20. století |
| orientovat se v základních pojmech a chronologii dějin druhé světové války |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst a porozumět textu v české jazyce |
| číst a porozumět textu v anglickém jazyce |
| používat adekvátní terminologii v českém jazyce |
| využívat elektronické informační zdroje |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit základní problémy dějin druhé světové války |
| orientovat se v periodizaci dějin druhé světové války |
| charakterizovat příčiny a následky jednotlivých událostí v dějinách druhé světové války |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat problémy spojené s nejdůležitějšími událostmi druhé světové války |
| interpretovat význam jednotlivých událostí druhé světové války |
| kriticky zhodnotit roli působení jednotlivých osobností světové politiky za druhé světové války |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Burleigh, M. The Racial State: Germany 1933 - 1945. Cambridge, 1992.
-
Cílek, R. Holocaust: zřetězení zla. Praha, 2007.
-
Davies, N. Evropa ve válce 1939 - 1945: žádné jednoduché vítězství. Praha, 2007.
-
Gilbert, M. Druhá světová válka. Praha, 2006.
-
Gilbert, M. The Holocaust: The Jewish Tragedy. London, 1986.
-
Hejdová, Eva. Holocaust v životě Židů. Plzeň : Západočeská univerzita. Fakulta humanitních studií, 2004.
-
Kershaw, I. Hitler 1889 - 1936. Praha, 2004.
-
Kershaw, I. Hitler 1936 - 1945. Praha, 2005.
-
Nálevka, Vladimír. Druhá světová válka. Praha : Triton, 2003. ISBN 80-7254-390-3.
-
Skřivan, A. Japonská válka 1931 - 1945. Praha, 1997.
|