|
Vyučující
|
-
Novotný Lukáš, doc. PhDr. Ph.D.
-
Skřivan Aleš, prof. PhDr. CSc.
-
Horčička Václav, prof. PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Obsahem předmětu je chronologický přehled problematiky příslušného historického období se zohledněním individuálního zaměření posluchače doktorského studia. Velká francouzská revoluce a napoleonské války. Doba předbřeznová. Revoluce 1848-1849. Národní hnutí a nacionalismus v Evropě. Sjednocení Itálie a Německa. Vnitropolitický vývoj Francie a Velké Británie. Evropa na cestě k 1. světové válce. Průmyslový a technologický pokrok. Východní otázka. Kolonialismus a imperialismus. Vývoj USA se zvláštním zřetelem k americké občanské válce. Japonsko a Čína v konfrontaci se západní civilizací. České dějiny v evropském a světovém kontextu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Skupinová konzultace, Demonstrace dovedností, Samostudium literatury, Seminář
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 60 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 40 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 4 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat základní problémy českých a světových dějin 19. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat základní problémy českých a světových dějin 19. století |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| charakterizovat průběh a význam revolučních let 1848-1849 |
| popsat průběh sjednocovacích procesů v 19. století |
| vysvětlit význam kolonialismu a imperialismu pro 19. století |
| vysvětlit nejdůležitější milníky českých dějin v 19. století |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat příčiny a význam Velké francouzské revoluce |
| interpretovat základní momenty doby předbřeznové |
| analyzovat význam národních hnutí a nacionalismu pro 19. století |
| analyzovat procesy vedoucí k první světové válce |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová konzultace, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
Křivský, Petr; Skřivan, Aleš. Století odchází : světla a stíny "belle époque". 1. vyd. Praha : Mladá fronta, 1982.
-
OSTERHAMMEL, Jürgen. Die Verwandlung der Welt : eine Geschichte des 19. Jahrhunderts. München, 2009.
-
RAPPORT, Michael. Nineteenth Century Europe. New York, 2005.
-
Skřivan, Aleš. Kapitoly z dějin 19. století úvod do výuky moderních dějin I. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2013. ISBN 978-80-261-0208-3.
|