Course: Diagnostic Methods in Medicine

« Back
Course title Diagnostic Methods in Medicine
Course code KIV/DVM
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 6
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Holečková Irena, Doc. MUDr. Ph.D.
Course content
Diagnostic examination methods and biomedicine data processing, division of examination methods, functional diagnostics, biomedicine data characteristics, systems for their processing. Electroencephalography (EEG), signal processing methods, stereo EEG, oscilations. Event related potentials: somatosenzoric SEP, hearing BAEP, MLAEP, optic VEP, motoric MEP. Transcranial magnetic stimulation TMS and repetitive TMS. Electromyography, conductional studies, acerose electromyography technique. Event related potentials ERP. Peroperational elektrophysiological monitoring. Navigation systems in neurosurgery, incl. stereotaxis. Experimental neuroelectrophysiological techniques. Laryngology, optical and acoustic examination methods, videostroboscopy, videokymography VKG, high-speed camera HSV, acoustic functional examination of voice field VRP. Clinical audiometry, examination methods and hearing examination algorithmisation. Othoneurology, vestibular system, nystagmus, examination techniques. Radiodiagnostic methods, RTG, digital RTG, ultrasonography, interventional radiology, tomographic methods - RTG CT, MRI, PET. Cardiology, electrocardiographic examination methods, coronarographic examination methods, heart stimulation techniques, defibrilation, cardiostimulators - types, functions, implantation, measuring and stimulation parameter setting.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Collaborative instruction, Laboratory work, Lecture with visual aids, Practicum
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day) - 16 hours per semester
  • Contact hours - 39 hours per semester
  • Practical training (number of hours) - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for formative assessments (2-20) - 10 hours per semester
  • Preparation for laboratory testing; outcome analysis (1-8) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
využívat znalosti získané studiem obecné fyziologie člověka, viz KIV/ZOF
používat metody číslicového zpracování signálů
ovládat programovací techniky a programovací jazyk Java nebo C/C++, C#
orientovat se ve strukturách a vlastnostech kognitivních systémů
Skills
orientovat se v molekulárně biologických a elektrofyziologických základech obecné fyziologie člověka
aplikovat metody číslicového zpracování signálu a obrazů
rozumět elektrofyziologii biologických membrán a vzniku akčního napětí jako základního typu signálu pro transport informace
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
orientovat se v diagnostických vyšetřovacích metodách a ve zpracování biomedicínských dat
rozumět technice a metodám zpracování signálů typu EEG, SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP
porozumět radiodiagnostickým metodám, např. digitální RTG, ultrasonografie, RTG CT, MRI, PET
orientovat se v problematice foniatrických, audiologických a otoneurologických vyšetřovacích technik
seznámit se s navigačními systémy v neurochirurgii včetně stereotaxe
mít přehled o kardiologických vyšetřovacích metodách a rozumět problematice stimulace srdečního svalu
Skills
realizovat vyšetření evokovaných potenciálů: SEP, BAEP, MLAEP, VEP, MEP
provádět a vyhodnocovat neinvazivní funkční diagnostiku sluchu a hlasu
algoritmizovat a navrhovat scénáře vyšetřovacích metod
vytvářet programové moduly ve vyšších programovacích jazycích, např. Java, C/C++, C#, pro sběr, zpracování a vyhodnocování biomedicínských dat
Competences
předmět svým obsahem umožňuje studentům technických oborů získat klíčové informace o medicínských vyšetřovacích metodách a procesech, jejich principech a informačním obsahu naměřených dat
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Interactive lecture
Seminar classes
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Skills
Interactive lecture
Seminar classes
Laboratory work
Individual study
Competences
Interactive lecture
Seminar classes
Individual study
One-to-One tutorial
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Seminar work
Continuous assessment
Skills
Combined exam
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Competences
Combined exam
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Recommended literature
  • Drongelen, Wim van. Signal Processing for Neuroscientists : an Introduction to the Analysis of Physiological Signals. Academic Press, 2006. ISBN 0123708672.
  • NOVÁK, A. Foniatrie a pedaudiologie. 1996.
  • Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
  • SQUIRE, L. et all. Fundamental Neuroscience. 2008.
  • ŠVEC, J. On Vibration Properties of Human Vocal Folds. 2000. ISBN ISBN: 90-367-1235.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester