Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Introduction to SI, Organization of businesses. Collaboration and communication within enterprise. The role of IT in organization, corporate and IT srtategy, components of enterprise IT, overview of standards. IS lifecycle, implementation and supply of an IS. IT tenders, RfP, proposals, purchasing process. IT management, change management, ITIL IT project manmagement, project managment office. Integration at the data layer, EDI, ETL, MDM. Integration at the application layer, SOA, ESB, B2B, middleware. Integration at the presentation layer, enterpirse portals, mashups, web 2.0, social business. BI and analytics. Big data. BPM, ECM. Outsourcing IT. ITaaS. Cloud. Mobile a BYOD. IT security. EA, IT governance.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Group discussion, Skills demonstration
- Contact hours
- 39 hours per semester
- Practical training (number of hours)
- 26 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 50 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 41 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
pokročilá znalost informatiky a informačních systémů |
základy architektur počítačoých systémů (operační systémy, počítačové sítě, databáze, webové aplikace) |
základy softwarového inženýrství (programování, testování, řízení projektů) |
základy ekonomie základy podnikového managementu |
základy bezpečnosti v informačních technologiích |
Skills |
---|
osobní zkušenosti a praxe z reálných projektů |
Competences |
---|
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozumí datům, informacím a znalostem, se kterými dnes pracuje prakticky každá organizace a způsobu řízení IT |
znát nejběžnější informační systémy a jejich roli v organizaci |
znát metodické i technické nástroje sloužící k integraci informačních systémů |
porozumět klíčovým oblastem podnikového IS/IT (business intelligence, data quality, CRM, ERP, BPM, ECM) |
Skills |
---|
analyzovat předloženou podnikatelskou strategii firmy |
navrhnout vhodnou IS/IT strategii |
řídit projekt výběru IS/IT řešení (analýza potřeb, poptávka, včetně outsourcingu) |
připravit nabídku na dodávku IS/IT řešení |
stanovit vhodné cíle a rozsah IS/IT projektu |
plánovat a řídit jednoduché IS/IT projekty |
využít základní integrační scénáře a technologie (ETL, portál, mash-up |
reagovat na současné globální socio-ekonomické trendy (sloud, big data, social, mobile) |
Competences |
---|
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Group discussion |
Skills |
---|
Skills demonstration |
Competences |
---|
Interactive lecture |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Written exam |
Skills |
---|
Project |
Competences |
---|
Written exam |
Recommended literature
|
-
Carda, Antonín; Kunstová, Renáta. Workflow : řízení firemních procesů. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0200-2.
-
Hammer, Michael; Champy, James. Reengineering-radikální proměna firmy : Manifest revoluce v podnikání. 2. vydání. Praha : Management Press, 1996. ISBN 80-85943-30-1.
-
K.Schwalbe. Řízení projektů v IT. 2007.
-
Molnár, Zdeněk. Efektivnost informačních systémů. 1. vyd. Praha : Grada, 2000. ISBN 80-7169-410-X.
-
Molnár, Zdeněk. Moderní metody řízení informačních systémů. 1. vydání. Praha : Grada, 1992. ISBN 80-85623-07-2.
-
P.F.Drucker. Výzvy managementu pro 21.století. 2000.
-
T.Bruckner,J.Voříšek. Outsourcing informačních systémů. 1998.
-
Učeň, Pavel. Metriky v informatice : jak objektivně zjistit přínosy informačního systému. 1. vyd. Praha : Grada, 2001. ISBN 80-247-0080-8.
|