Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Globální struktura živých systémů. Elementární základy stavby živých systémů. 2. Biologické membrány; membránová jednotka; funkční proteiny; integrální, periferní a kotevní proteiny; receptory biologických kanálů; membránové iontové kanály; podbuněčné organické systémy. 3. Genetická informace; mutace; zkreslení a poruchy genetické informace. 4. Homeostatické principy. 5. Elektrofyziologie biologických membrán; membránové napětí; membránové proudy; klidové a akční membránové napětí; elektrochemické membránové napětí. 6. Elektrofyziologické vlastnosti membránových iontových kanálů; struktura kanálu; aktivační signál. Akční napětí jako základní typ signálu umožňujícího axiální membránový transport informace. 7. Způsoby kódování neelektrických signálů do specifických sekvencí akčních napětí. 8. Přestup látek přes biologické membrány. 9. Obecná stavba buňky; cytoskeleton a jeho význam pro celulární informatiku; multicelulární systémy. 10. Subcelulární a buněčné mechanismy produkce fyzikální síly; svalová buňka. Řízení a regulace motoriky. Pohyb v dvourozměrném a trojrozměrném prostoru; motorika a inerce. 11. Nervová soustava jako jeden ze systémů příjmu zevních a vnitřních signálů, jejich zpracování a vypracování optimálního vzorce odpovědi. Principy orientace v 2D prostoru; determinace hloubky prostoru a vzdálenosti. 12. Motivace; význam emocí; úloha limbického systému; současné možnosti analýzy procesu označovaného myšlení. 13. Teorie biologického chaosu a informace; chaos a střet jako motory biologického vývoje. Podmínky existence uhlíkového života.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Individuální konzultace, Seminární výuka
- Kontaktní výuka
- 65 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 40 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 56 hodin za semestr
|
Předpoklady |
---|
Odborné znalosti |
---|
rozumět obsahu předmětu KIV/UIR pro další studium v kontextu obecné fyziologie |
využít poznatky z předmětu KIV/TI při studiu obecné fyziologie |
Odborné dovednosti |
---|
aplikovat nástroje a poznatky inženýrské informatiky při studiu obecné fyziologie |
dekomponovat složité úlohy a analyzovat je |
dokázat algoritmizovat úlohy |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
Výsledky učení |
---|
Odborné znalosti |
---|
ovládat molekulárně biologické a elektrofyziologické základy obecné fyziologie člověka |
porozumět podstatě membránových, buněčných a systémových procesů |
Odborné dovednosti |
---|
využít poznatky z elektrofyziologie v návrzích aplikací v oboru umělé inteligence |
chápat nervovou soustavu jako systém příjmu zevních a vnitřních signálů |
rozumět elektrofyziologii biologických membrán a vzniku akčního napětí jako základního typu signálu pro transport informace |
pochopit způsoby kódování neelektrických signálů do specifických sekvencí akčních napětí |
Obecné způsobilosti |
---|
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
takto získané informace jsou východiskem pro další studium v této oblasti nebo jsou dostatečným základem pro aktivní tvořivé využití v sekundárních aplikacích typu biomedicínské technologie, měření na živých systémech, modelování živých systémů, biotika a bioinformatika |
Vyučovací metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostudium, |
Odborné dovednosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Individuální konzultace, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti |
---|
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Samostatná práce studentů, |
Hodnotící metody |
---|
Odborné znalosti |
---|
Test, |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti |
---|
Kombinovaná zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Doporučená literatura
|
-
Janský, Ladislav. Fyziologie živočichů a člověka I : Určeno pro posl. fak. přírodověd.. 2., přeprac. vyd. Praha : SPN, 1988.
-
Rokyta Richard, Marešová Dana, Turková Zuzana. Somatologie - učebnice. Wolters Kluwer, 2016.
-
Silbernagl, Stefan; Despopoulos, Agamemnon. Atlas fyziologie člověka : 6. vydání, zcela přepracované a rozšířené. Vyd. 3. české. Praha : Grada, 2004. ISBN 80-247-0630-X.
|