Lecturer(s)
|
-
Mouček Roman, Doc. Ing. Ph.D.
|
Course content
|
1. Subject organization and graduation conditions. Overview of team projects. Introduction to software engineering. 2. Company, institution. Pyramid of vitality, usability, efficiency, stability, and dynamics. Leading of individuals and groups, competition and cooperation. 3. Definition of software product. Collection and specification of requirements on software, communication with costumer. Document Software requirements specification. 4. Phases of software product development, software process models, their comparison and usage. Project vs. process. Introduction to IT project management. 5. Introduction to configuration management, project management tools, version control systems. Notations for system modeling, UML. 6. Structured and objected oriented analysis. 7. Structured and object oriented design. 8. Architecture, architectonical styles. Design quality (modularity, cohesion, coupling), composition vs. inheritance. Analysis and design document. 9. Design patterns - GoF and J2EE. 10. Team work, team roles, human resources, principles of leadership and management, theory of motivation, evaluation of people, stress, conflicts solution. 11. Prevention, detection and corrections of bugs, introduction to testing, sorts of tests. 12. Operation and maintenance of information systems. 13. Law and ICT. Purchase and sale of information systems.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Project-based instruction, Students' portfolio, Group discussion, Skills demonstration, Task-based study method
- Contact hours
- 60 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 70 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se v základních principech strukturovaného programování |
orientovat se v základních principech objektově orientovaného programování |
popsat základní datové struktury a algoritmy |
orientovat se v dokumentaci programového kódu |
popsat strukturu a význam vytvářeného programového celku |
Skills |
---|
vytvářet jednoduché počítačové programy ve strukturovaném či objektově orientovaném jazyce |
používat vhodné datové struktury a algoritmy |
posuzovat základní kvalitativní parametry vytvářeného počítačového programu |
dokumentovat vytvářený programový kód |
pracovat v integrovaném vývojovém prostředí |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
identifikovat a porozumět požadavkům zákazníka na softwarový produkt |
popsat modely životního cyklu vývoje softwarového produktu |
orientovat se v základních principech analýzy a návrhu softwarové produktu |
porozumět fázím životního cyklu softwarového produktu spojených s jeho implementací, testováním, nasazením, provozem a údržbou |
orientovat se v zásadách používání prostředků konfiguračního managementu |
popsat metody a techniky vhodné pro řízení softwarového projektu a pro týmovou práci při vývoji software |
porozumět základním právním náležitostem, které souvisejí s vývojem softwaru |
Skills |
---|
sbírat, třídit a popisovat požadavky zákazníka na softwarový produkt |
používat vhodný model životního cyklu vývoje softwarového produktu |
provádět analýzu a návrh sw produktu s využitím vhodných modelovací prostředků |
implementovat, otestovat, zdokumentovat a nasadit výsledný softwarový produkt dle použité metodiky |
používat prostředky pro správu požadavků, chyb a programového kódu |
týmově vytvářet softwarový produkt |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Interactive lecture |
Practicum |
Task-based study method |
Skills demonstration |
Project-based instruction |
Group discussion |
Students' portfolio |
assessment methods |
---|
Combined exam |
Project |
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Group presentation at a seminar |
Recommended literature
|
-
Arlow, Jim; Neustadt, Ila. UML 2 a unifikovaný proces vývoje aplikací : objektově orientovaná analýza a návrh prakticky. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1503-9.
-
Gamma, Erich. Návrh programů pomocí vzorů : stavební kameny objektově orientovaných programů. 1. vyd. Praha : Grada Publishing, 2003. ISBN 80-247-0302-5.
-
Paleta, Petr. Co programátory ve škole neučí, aneb, Softwarové inženýrství v reálné praxi. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2003. ISBN 80-251-0073-1.
-
Pecinovský, Rudolf. Návrhové vzory : [33 vzorových postupů pro objektové programování]. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2007. ISBN 978-80-251-1582-4.
-
Plamínek, Jiří. Vedení lidí, týmů a firem : praktický atlas managementu. 4., pĹeprac. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3664-8.
-
Schvalbe, Ktahy. Information Technology Project Management. 5 edition. Course Technology, 2007. ISBN 978-14-239-0145-7.
-
Schwalbe, Kathy. Řízení projektů v IT : kompletní průvodce. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-2882-4.
-
Wiegers, Karl Eugene. Požadavky na software. Vyd. 1. Brno : Computer Press, 2008. ISBN 978-80-251-1877-1.
-
Wiegers, Karl Eugene. Software requirements 2. 2nd edition. Microsoft Press, 2003. ISBN 978-07-356-1879-4.
|