|
Vyučující
|
-
Radová Vlasta, doc. Dr. Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
1.-2. Biometriky. Základy zpracování biometrických údajů. 3.-4. Rozpoznávání a klasifikace v bezpečnostních systémech. 5. Bezpečnostní systémy využívající otisky prstů a geometrii ruky. 6. Hlasové bezpečnostní systémy. 7. Zabezpečení na základě charakteristik rukopisu. 8. Zabezpečení na základě charakteristik tváře. 9. Bezpečnostní systémy využívající obraz sítnice a duhovky. 10. Biometrické vlastnosti DNA. 11.-12. Další systémy zajišťující bezpečnost osob a majetku. 13. Praktické ukázky bezpečnostních a biometrických systémů.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium literatury, Přednáška s demonstrací, Cvičení
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 30 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 26 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 48 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| využít znalost z matematické analýzy a lineární algebry |
| rozumět základům strojového učení a rozpoznávání |
| rozumět principům strojového vnímání prostředí |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aplikovat znalosti z matematické analýzy a lineární algebry |
| aplikovat metody strojového učení a rozpoznávání |
| aplikovat principy strojového vnímání prostředí |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
| bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit princip různých biometrických technologií (např. otisky prstů, hlas, rukopis, sítnice, duhovka, DNA) |
| porovnat principy různých biometrických bezpečnostních systémů |
| posoudit spolehlivost a výkonnost jednotlivých biometrických technologií |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat možnosti využití různých biometrik v konkrétních bezpečnostních systémech |
| navrhnout biometrický bezpečnostní systém pro konkrétním aplikaci |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Doporučená literatura
|
-
Bitto, Ondřej. Šifrování a biometrika, aneb, Tajemné bity a dotyky. Kralice na Hané : Computer Media, 2005. ISBN 80-86686-48-5.
-
Pankanti, Sharath; Jain, Anil K.; Bolle, Ruud. Biometrics : personal identification in networked society. Boston : Kluwer Academic Publishers, 1999. ISBN 0-7923-8345-1.
-
Rak, Roman; Matyáš, Vašek,; Říha, Zdeněk. Biometrie a identita člověka ve forenzních a komerčních aplikacích. 1. vyd. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2365-5.
-
Zhang, David D. Automated biometrics : technologies and systems. Boston : Kluwer Academic Publishers, 2000. ISBN 0-7923-7856-3.
|