Course: Human and New Technologies

« Back
Course title Human and New Technologies
Course code KKY/CNT
Organizational form of instruction Lecture + Tutorial
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 5
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Ircing Pavel, Doc. Ing. Ph.D.
Course content
new technologies and conception of human being; transhumanism and its critics; human enhancement; cognitive, physical and moral human enhancement by technological means; artificial intelligence and human health; ambient intelligence; individual and social coexistence of human and machine; cyborgization of humanity; demonstrations of modern communication technologies

Learning activities and teaching methods
Cooperative instruction, Students' self-study, Lecture, Lecture with visual aids, Seminar, Field trip
  • Attendance on a field trip (number of real hours - maximum 8h/day) - 5 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 4 hours per semester
  • Contact hours - 52 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
rozumět základních principům umělé inteligence
charakterizovat rozdíl mezi inženýrským a filozofickým přístupem k umělé inteligenci
orientovat se v základních pojmech filozofie mysli a filozofie vědy
Skills
analyzovat a interpretovat populárně-naučné texty pojednávající o umělé inteligenci, vylepšování kognitivních či jiných schopností člověka a dalších "nastupujících" technologiích v českém i anglickém jazyce
používat prostředky výpočetní techniky pro tvorbu jednoduchých wiki stránek
uplatnit kritické myšlení při posuzování výsledků výzkumu publikovaného v populárně-naučných textech
learning outcomes
Knowledge
popsat nejvýznamnější současné trendy v oblasti nových technologií
charakterizovat vztah nových technologií ke konceptu člověka
vysvětlit základní principy technologického vylepšování člověka
Skills
kriticky vyhodnotit možnosti kognitivního, fyzického a morálního vylepšování člověka technologickými prostředky
odlišovat mezi aktuálními (state-of-the-art) a budoucími schopnostmi nových technologií
analyzovat problémy individuální a společenské koeexistence člověka a stroje
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with visual aids
Seminar
Field trip
Self-study of literature
Skills
Textual studies
Individual study
assessment methods
Knowledge
Written exam
Individual presentation at a seminar
Skills
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Hansell, Gregory R.; Grassie, William. H+/- : transhumanism and its critics. Philadelphia : Metanexus, 2011. ISBN 978-1-4568-1566-0.
  • Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
  • Naam, Ramez. More than human : embracing the promise of biological enhancement. 1st ed. New York : Broadway, 2005. ISBN 0-7679-1843-6.
  • Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
  • Schneider, Susan. Science fiction and philosophy : from time travel to superintelligence. 1st pub. Chichester : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-1-4051-4907-5.
  • Wiener, Norbert. The human use of human beings : cybernetics and society. New York : Da Capo Press, 2010. ISBN 978-0-306-80320-8.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Arts Study plan (Version): Theory and Philosophy of Communication (17-4) Category: Philosophy, theology 2 Recommended year of study:2, Recommended semester: Winter