|
Vyučující
|
-
Radová Vlasta, doc. Dr. Ing.
-
Pražák Aleš, Ing. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Proces vytváření řeči člověkem, fonetika. Princip systému automatického rozpoznávání řeči, akustický model, jazykový model. Možnosti využití systémů automatického rozpoznávání řeči. Nedostatky systémů rozpoznávání řeči. Úloha stínového řečníka v systémech automatického rozpoznávání řeči. Systém pro trénovaní stínového řečníka. Základy používání systémů automatického rozpoznávání řeči. Trénování dovedností stínového řečníka. Práce s trenažérem pro trénovaní stínového řečníka. Aktivní trénování dovedností stínového řečníka - simultánní přemlouvání zadaných nahrávek, zjednodušování dialogu se zachováním jeho významu, volné přemlouvání televizních pořadů. Rozvíjení dalších (neřečových) schopností stínového řečníka - doplňování interpunkce, označování změny řečníka, rozšiřování slovníku, oprava chybně rozpoznaného textu.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Seminární výuka, Přednáška
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 78 hodin za semestr
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 68 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| dobrá znalost českého jazyka, všeobecný společenský přehled |
| správně formulovat a zapsat myšlenky v českém jazyce, mít všeobecný společenský přehled |
| Odborné dovednosti |
|---|
| pracovat s počítačem (základní uživatelské dovednosti) |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
| bc. studium: prezentuje vhodným způsobem svou práci i sám sebe před známým i neznámým publikem, |
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| podrobně popsat úlohu stínového řečníka v systémech automatického rozpoznávání řeči |
| vysvětlit princip systémů automatického rozpoznávání řeči |
| popsat vlastnosti systémů rozpoznávání řeči |
| Odborné dovednosti |
|---|
| aktivně využívat systémy automatického rozpoznávání řeči |
| simultánně přemlouvat určité typy nahrávek |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
|
Doporučená literatura
|
-
Psutka, Josef. Hlasový dialog s počítačem. Umělá inteligence 5 Praha : Academia, 2007 ISBN 97. 2007.
-
Psutka, Josef. Komunikace s počítačem mluvenou řečí. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0203-0.
-
Psutka, Josef. Mluvíme s počítačem česky. Praha : Academia, 2006. ISBN 80-200-1309-1.
|