|
Vyučující
|
-
Radová Vlasta, doc. Dr. Ing.
|
|
Obsah předmětu
|
historický kontext vzniku umělé inteligence (UI); umělé versus přirozené; filosofické a aplikační cíle UI; symbolické paradigma UI; emergentistické paradigma UI; paradigma zjednávacího přístupu; UI a neostrost; mezioborové aspekty UI; kritika a rizika UI; budoucí perspektivy UI
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 22 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 52 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| mít přehled z oblasti obecné filosofie |
| mít základní přehled z oblasti filosofie vědy |
| Odborné dovednosti |
|---|
| logicky uvažovat |
| postupovat přesně (slepě) podle návodu |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| diskutovat historický kontext vzniku UI |
| formulovat filosofické a aplikační cíle UI |
| uvést do kontrastu symbolické a emergentistické paradigma UI |
| vyložit principy současné UI |
| podpořit i kriticky zhodnotit UI |
| diskutovat budoucí perspektivy UI |
| Odborné dovednosti |
|---|
| řešit některé úlohy UI |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Samostudium, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Přednáška s demonstrací, |
| Přednáška s diskusí, |
| Přednáška s aktivizací studentů, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Ústní zkouška, |
| Písemná zkouška, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
Markoš, A., Kelemen, J. Berušky, andělé a stroje. Praha, 2004.
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (3). Academia, Praha, 2001.
-
Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence 5. Praha, 2007.
-
Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
-
Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
-
Weizenbaum, J. Mýtus počítače. Praha, 2002.
|