Předmět: Základy umělé inteligence

« Zpět
Název předmětu Základy umělé inteligence
Kód předmětu KKY/ZUI
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Radová Vlasta, Doc. Dr. Ing.
Obsah předmětu
historický kontext vzniku umělé inteligence (UI); umělé versus přirozené; filosofické a aplikační cíle UI; symbolické paradigma UI; emergentistické paradigma UI; paradigma zjednávacího přístupu; UI a neostrost; mezioborové aspekty UI; kritika a rizika UI; budoucí perspektivy UI

Studijní aktivity a metody výuky
Samostudium studentů, Přednáška, Seminář
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 22 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
mít přehled z oblasti obecné filosofie
mít základní přehled z oblasti filosofie vědy
Odborné dovednosti
logicky uvažovat
postupovat přesně (slepě) podle návodu
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení,
Výsledky učení
Odborné znalosti
diskutovat historický kontext vzniku UI
formulovat filosofické a aplikační cíle UI
uvést do kontrastu symbolické a emergentistické paradigma UI
vyložit principy současné UI
podpořit i kriticky zhodnotit UI
diskutovat budoucí perspektivy UI
Odborné dovednosti
řešit některé úlohy UI
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Seminární výuka (diskusní metody),
Samostudium,
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Obecné způsobilosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Ústní zkouška,
Písemná zkouška,
Kombinovaná zkouška,
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Markoš, A., Kelemen, J. Berušky, andělé a stroje. Praha, 2004.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence (3). Academia, Praha, 2001.
  • Mařík, Vladimír a kol. Umělá inteligence 5. Praha, 2007.
  • Moravec, Hans. Mind children : the future of robot and human intelligence. Cambridge : Harvard University Press, 1988. ISBN 0-674-57618-7.
  • Pickering, Andrew. The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago : University of Chicago Press, 2010. ISBN 978-0-226-66789-8.
  • Weizenbaum, J. Mýtus počítače. Praha, 2002.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta filozofická Studijní plán (Verze): Teorie a filozofie komunikace (17-4) Kategorie: Filozofie, teologie 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní