Course: Didactics of Mathematics 2

« Back
Course title Didactics of Mathematics 2
Course code KMA/DIM2
Organizational form of instruction Tutorial
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kubeš Josef, PaedDr.
  • Lávička Miroslav, Prof. RNDr. Ph.D.
  • Formánková Levá Hana, RNDr.
Course content
1. Introduction to the main problems of the subject DIM2. 2. Sets, relations, mappings of sets in the secondary school mathematics. 3. Real numbers, numeric computation and computer technology. 4. Complex numbers. 5. Basic knowledge of algebra. 6. Functions and their applications. 7. Equations and inequalities. 8. Infinite sequences of numbers and infinite series. 9. The basics of combinatorics. 10. Probability calculus and calculus of statistics. 11. Differential calculus at secondary school (limits and continuity of functions, derivative). 12. Integral calculus at secondary school (primitive function, indefinite integral, definite integral). 13. Mathematical structures and the role of axiomatic method at secondary school mathematics.

Learning activities and teaching methods
Instruction based on dialogue, Individual study, Practicum
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
prerequisite
Knowledge
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
rozumět moderním metodám didaktiky matematiky
orientovat se v českém školském systému a jeho historickém vývoji
vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice
rozumět problematice rámcových a školských vzdělávacích programů
Skills
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti
provádět logické strukturování matematické látky
správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi
využívat moderní didaktické postupy ve výuce matematiky
používat vhodný matematicko-didaktický SW
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
rozumět pokročilým matematickým teoriím a odpovídajícím vědeckým metodám, a to s ohledem na moderní pojetí výuky středoškolské matematiky
popsat a vysvětlit, jak žákům zpřístupnit konkrétní matematické partie, a to i v širším kontextu jejich aplikací
orientovat se ve formulování, analýze, řešení a diskusi problémů, jež se objevují v odborné matematice, a následně tyto reálné problémy formou vhodných zjednodušení převést do výukového procesu
rozumět metodám řešení matematických úloh se zaměřením na středoškolskou matematiku
Skills
analyzovat základní partie středoškolské matematiky
formou vhodných zjedodušení zpřístupňovat žákům konkrétní matematické partie, a to i v širším kontextu jejich aplikací
aktivně používat metody řešení matematických úloh se zaměřením na středoškolskou matematiku
podat didakticky účinný výklad
zapojovat do výuky ICT
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Practicum
Individual study
Discussion
Skills
Practicum
Individual study
Discussion
Competences
Practicum
Individual study
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Skills
Combined exam
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Competences
Combined exam
Seminar work
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.
  • Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
  • Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
  • Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester