Course: Seminar of Didactic Mathematics

« Back
Course title Seminar of Didactic Mathematics
Course code KMA/DISM
Organizational form of instruction Seminar
Level of course Master
Year of study 2
Semester Winter
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kubeš Josef, PaedDr.
  • Lávička Miroslav, Prof. RNDr. Ph.D.
  • Formánková Levá Hana, RNDr.
Course content
1. Classification of mathematical problems 2., 3. Proof problems 4. Inductive methods in mathematics 5., 6. Mathematical determining problems 7., 8. Problems with parameters 9., 10. Problems in combinatorics and in probability calculus 11., 12. Verbal applied problems and introduction of mathematics into real situations 13. Pre-exam credit

Learning activities and teaching methods
Instruction based on dialogue, Seminar classes, Individual study, Self-study of literature
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
rozumět moderním metodám didaktiky matematiky
orientovat se v českém školském systému
Skills
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.)
používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti
využívat moderní didaktické postupy ve výuce matematiky
používat vhodný matematicko-didaktický SW
Competences
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
klasifikovat matematické úlohy podle různých kritérií
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších důkazových úloh
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších určovacích úloh
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších úloh s parametry
porovnat a vysvětlit řešení typových i náročnějších aplikačních úloh
orientovat se v problematice úloh matematické olympiády a dalších soutěží pro talentované žáky
Skills
vhodně aplikovat různé metody při řešení důkazových úloh
vhodně aplikovat různé metody při řešení určovacích úloh
vhodně aplikovat různé metody při řešení úloh s parametry
vhodně aplikovat různé metody při řešení aplikačních úloh
didakticky zpracovat zadané matematické téma
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Skills demonstration
Cooperative instruction
Discussion
Seminar classes
Skills
Skills demonstration
Cooperative instruction
Discussion
Seminar classes
Competences
Skills demonstration
Cooperative instruction
Seminar classes
Discussion
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Competences
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Recommended literature
  • Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
  • Larson, Loren C. Metódy riešenia matematických problémov. 1. vyd. Bratislava : Alfa, 1990. ISBN 80-05-00627-6.
  • Odvárko, O. a kol. Metody řešení matematických úloh.. Praha : SPN, 1990. ISBN 80-04-20434-1.
  • Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
  • Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
  • Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester