Lecturer(s)
|
-
Lávička Miroslav, Prof. RNDr. Ph.D.
|
Course content
|
1. Introduction and basic overview 2. Periodization of the development of mathematics. History of number systems 3. The Pythagorean Theorem. Geometry in ancient Greece 4. Greek number theory. Infinity in Ancient Greece 5. History of solving algebraic equations 6. The coordinate method and the birth of analytic geometry 7. Origin and development of infinitesimal calculus 8. Complex (and hypercomplex) numbers. The beginnings of complex analysis 9. Non-Euclidean geometry 10. Beginnings of group theory. Sets and logic 11. Beginnings of differential geometry. Origin of topology 12. Additional topics, presentation of semester projects 13. Conclusion and summary
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture supplemented with a discussion
- Contact hours
- 26 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 30 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
orientovat se v poznatcích základních matematických teorií |
uvědomit si základní historické souvislosti a zařadit významné události do historického kontextu |
vyjmenovat několik známých matematiků |
Skills |
---|
aplikovat osvojené postupy na vybrané matematické úlohy |
přiřadit některé matematické výsledky ke konkrétním osobnostem |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
rozumět vývoji matematiky ve starověku, středověku a novověku |
popsat přínos nejvýznamnějších matematických osobností k vývoji matematiky |
orientovat se v návaznostech a souvislostech jednotlivých matematických disciplín s ohledem na jejich historický vývoj |
rozumět vývoji matematických metod s přihlédnutím k řešení vybraných problémů |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky matematických myšlenek konkrétní historické doby a zhodnotit jejich význam pro dějiny evropské kultury |
Skills |
---|
popsat hlavní směry historického vývoje matematiky |
demonstrovat na vybraných problémech různé přístupy k řešení konkrétních matematických problémů |
dokumentovat na konkrétních případech vliv matematického poznání na vývoj evropské civilizace |
provádět důkazy vybraných důležitých vět aparátem matematiky určitého historického období |
provést rozbor historického matematického textu |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Self-study of literature |
Competences |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Self-study of literature |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Combined exam |
Skills |
---|
Combined exam |
Competences |
---|
Combined exam |
Recommended literature
|
-
Mareš, M. Příběhy matematiky.. Příbram : Pistorius-Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-16-4.
-
Polá, Josef. Didaktika matematiky III. část: Historie matematiky pro ucitele. 2016. ISBN 978-80-7489-338-4.
-
Potůček, Jiří. Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945. 1. díl, Vznik a vývoj jednotlivých typů škol a jejich.
-
Stillwell, John. Mathematics and its history. 2nd ed. New York : Springer, 2002. ISBN 0-387-95336-1.
-
Stillwell, John. The four pillars of geometry. New York : Springer, 2005. ISBN 0-387-25530-3.
-
Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.
|