Course: History of Mathematics

« Back
Course title History of Mathematics
Course code KMA/HIM
Organizational form of instruction Lecture
Level of course Master
Year of study 1
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory, Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Lávička Miroslav, Prof. RNDr. Ph.D.
Course content
1. Introduction and basic overview 2. Periodization of the development of mathematics. History of number systems 3. The Pythagorean Theorem. Geometry in ancient Greece 4. Greek number theory. Infinity in Ancient Greece 5. History of solving algebraic equations 6. The coordinate method and the birth of analytic geometry 7. Origin and development of infinitesimal calculus 8. Complex (and hypercomplex) numbers. The beginnings of complex analysis 9. Non-Euclidean geometry 10. Beginnings of group theory. Sets and logic 11. Beginnings of differential geometry. Origin of topology 12. Additional topics, presentation of semester projects 13. Conclusion and summary

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 10 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
orientovat se v poznatcích základních matematických teorií
uvědomit si základní historické souvislosti a zařadit významné události do historického kontextu
vyjmenovat několik známých matematiků
Skills
aplikovat osvojené postupy na vybrané matematické úlohy
přiřadit některé matematické výsledky ke konkrétním osobnostem
Competences
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
rozumět vývoji matematiky ve starověku, středověku a novověku
popsat přínos nejvýznamnějších matematických osobností k vývoji matematiky
orientovat se v návaznostech a souvislostech jednotlivých matematických disciplín s ohledem na jejich historický vývoj
rozumět vývoji matematických metod s přihlédnutím k řešení vybraných problémů
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky matematických myšlenek konkrétní historické doby a zhodnotit jejich význam pro dějiny evropské kultury
Skills
popsat hlavní směry historického vývoje matematiky
demonstrovat na vybraných problémech různé přístupy k řešení konkrétních matematických problémů
dokumentovat na konkrétních případech vliv matematického poznání na vývoj evropské civilizace
provádět důkazy vybraných důležitých vět aparátem matematiky určitého historického období
provést rozbor historického matematického textu
Competences
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Self-study of literature
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Self-study of literature
Competences
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Skills
Combined exam
Competences
Combined exam
Recommended literature
  • Mareš, M. Příběhy matematiky.. Příbram : Pistorius-Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-16-4.
  • Polá, Josef. Didaktika matematiky III. část: Historie matematiky pro ucitele. 2016. ISBN 978-80-7489-338-4.
  • Potůček, Jiří. Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945. 1. díl, Vznik a vývoj jednotlivých typů škol a jejich.
  • Stillwell, John. Mathematics and its history. 2nd ed. New York : Springer, 2002. ISBN 0-387-95336-1.
  • Stillwell, John. The four pillars of geometry. New York : Springer, 2005. ISBN 0-387-25530-3.
  • Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester