Předmět: Termodynamika živých a chemických syst.

« Zpět
Název předmětu Termodynamika živých a chemických syst.
Kód předmětu KME/TZCH
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Holeček Miroslav, Doc. Dr. RNDr.
Obsah předmětu
1. O čem je termodynamika, pojem práce, pojem tepla. První termodynamický zákon, energie. Jednoduchý systém. Druhý termodynamický zákon, teplo jako diferenciální forma, entropie. Druhý termodynamický zákon a živé systémy. 2. Ilustrace termodynamiky - ideální plyn, rovnice "90-procent", produkce entropie, termodynamické toky a síly, lineární termodynamika. 3. Základy chemie, chemická vazba, chemické reakce, katalyzátor, exotermické a endotermické reakce. 4. Systémy s výměnou částic a chemické reakce (elektrochemický potenciál, afinita, zákon působících hmot). 5. Pojem a význam stability, stabilita a vznik struktur (jednoduchá ilustrace na difúzní rovnici s nelineárním členem), druhý diferenciál entropie. 6. Základní klasifikace termodynamických systémů z hlediska stability: rovnováha, blízko od rovnováhy, daleko od rovnováhy. Disipativní struktury. 7. Chemické reakce v systémech daleko od rovnováhy, stabilita, význam autokatalytických reakcí pro živé systémy. 8. Proteiny a jejich konformace, ligandy, mechanismy pohybu v živých systémech. Struktura živé buňky, cytoskeletální síť. 9. Základy fyziky makromolekul, polymerní řetězce, příklady. 10. Fraktály - základní ideje, matematický model fraktální křivky, fraktální povrchy v živých systémech - souvislost s metabolismem.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška
  • Kontaktní výuka - 52 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 60 hodin za semestr
  • Příprava na souhrnný test [6-30] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
orientovat se na úrovni základního kurzu fyziky KFY/FYA1
orientovat se v diferenciálním a integrálním počtu
orientovat se v základech maticového a vektorového počtu
Odborné dovednosti
integrovat a derivovat (rovněž parciální derivace)
řešit základní typy obyčejných diferenciálních rovnic
Výsledky učení
Odborné znalosti
orientovat se v otázce druhého termodynamického zákona a obecného principy nerovnovážné termodynamiky
vysvětlit základy chemické termodynamiky
orientovat se v základních způsobech fyzikálního popisu živých organismů
orientovat se v otázce rovnovážná termodynamika jako kompletní, logicky propojený systém
vysvětlit pojem entropie
Odborné dovednosti
řešit jednoduché úlohy z rovnovážní nerovnovážné termodynamiky, má však dobrý základ i pro řešení složitějších problémů z oblasti živých systémů a chemických reakcí
velmi dobře své znalosti uplatnit i v pedagogickém působení na všech úrovních terciárního vzdělávání
student je schopen uplatnit své odborné znalosti k další specializaci v oblasti kontinuální fyziky a termomechaniky
student je schopen velmi dobře získané znalosti uplatnit i v pedagogickém působení
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Hodnotící metody
Ústní zkouška,
Doporučená literatura
  • Dvořák, Ivan; Andrej, Ladislav; Maršík, František. Biotermodynamika. Vyd. 1. Praha : Academia, 1982.
  • Kondepudi, Dilip; Prigogine, Ilya. Modern thermodynamics : from heat engines to dissipative structures. Chichester : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-97393-9.
  • Kvasnica, Jozef. Termodynamika. Vyd. 1. Praha : SNTL, 1965.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr