Předmět: Marketing služeb cestovního ruchu

« Zpět
Název předmětu Marketing služeb cestovního ruchu
Kód předmětu KMO/MSCR
Organizační forma výuky Přednáška + Cvičení
Úroveň předmětu nespecifikována
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Janeček Petr, Doc. Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
Úvod do marketingu služeb cestovního ruchu. Specifika marketingu ve službách a v cestovním ruchu. Cestovní ruch a služby, definice služeb, význam a klasifikace služeb. Specifické vlastnosti služeb a jejich marketing - příklady. Nabídka, poptávka na trhu služeb a spotřebitelské rozhodování. Marketingový výzkum v oblasti služeb a cestovního ruchu. Marketingová strategie podniků cestovního ruchu - tvorba a implementace. Marketingový mix v podnicích cestovního ruchu - různé přístupy. Úloha lidského faktoru ve službách. Implementace marketingových nástrojů - praktické příklady. Specifika marketingu v podnicích a zařízeních cestovního ruchu a destinacích - na příkladech jednotlivých druhů podniků a destinací CR. Pravidla, řády, kodexy, certifikace, oborové standardy Podklady pro jednotlivé tematické okruhy jsou v průběhu semestru k dispozici na Moodle. Zde jsou případně specifikovány odkazy na zdroje k dalšímu prostudování. Ověřování znalostí studentů probíhá na jejich základě.

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s diskusí, E-learning, Diskuse, Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Individuální konzultace, Studium metodou řešení problémů, Samostatná práce studentů, Samostudium literatury, Studium textů, Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 30 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 5 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
prokázat znalost pojmosloví v odvětví cestovního ruchu
prokázat znalost základních vazeb v odvětví cestovního ruchu
charakterizovat základní mikro- a makroekonomické veličiny, struktury a závislosti
popsat základy marketingu
Odborné dovednosti
prakticky aplikovat normu ČSN 690 a 690-2 dle standardů na Fakultě ekonomické ZČU
Obecné způsobilosti
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice,
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie,
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje,
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi,
Výsledky učení
Odborné znalosti
identifikovat specifické vlastnosti služeb a jejich marketingu
vysvětlit specifika marketingu různých typů podniků cestovního ruchu
rozlišit různé přístupy k marketingovému mixu a navrhnout obsahy jednotlivých jeho nástrojů
Odborné dovednosti
aplikovat marketingové nástroje, dovednosti a postupy v činnosti podniků cestovního ruchu, destinací a dalších subjektů působících v tomto odvětví
aplikovat získané znalosti, metody a postupy na dílčích úkolech v rámci samostatné práce
diskutovat konkrétní praktické případy, analyzovat texty a prezentovat vhodným způsobem výsledky samostatné práce
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru,
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Přednáška s diskusí,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Samostudium,
Případové studie
Odborné dovednosti
Cvičení (praktické činnosti),
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Diskuse,
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Případové studie
Obecné způsobilosti
Diskuse,
Samostatná práce studentů,
Prezentace práce studentů,
Přednáška založená na výkladu,
Případové studie
Řešení problémů,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Písemná zkouška,
Portfolio,
Odborné dovednosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Obecné způsobilosti
Portfolio,
Individuální prezentace,
Sebehodnocení,
Doporučená literatura
  • Cimler, Petr. Příklady aplikací marketingu. V Plzni : Západočeská univerzita, 2006. ISBN 80-7043-505-4.
  • Goeldner, Charles R.; Ritchie, J. R. Brent. Tourism principles, practices, philosophies. 11th ed. Hoboken : John Wiley & Sons, 2009. ISBN 978-0-470-38213-4.
  • Gúčik, Marian. Marketing cestovného ruchu. Banská Bystrica : DALI-BB, 2011. ISBN 978-80-89090-85-3.
  • Hazdra, Adam. Skvělé služby : jak dělat služby, které vaše zákazníky nadchnou. 1. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4711-8.
  • Horner, Susan; Swarbrooke, John. Cestovní ruch, ubytování a stravování, využití volného času. Praha : Grada, 2003. ISBN 80-247-0202-9.
  • Horner, Susan; Swarbrooke, John. Consumer behaviour in tourism. Third edition. 2016. ISBN 978-1-138-01339-1.
  • Jakubíková, Dagmar. Marketing v cestovním ruchu: jak uspět v domácí i světové konkurenci. Praha, 2012. ISBN 978-80-247-4209-0.
  • Jauhari, Vinnie. Hospitality marketing and consumer behavior : creating memorable experiences. 2017. ISBN 978-1-77188-378-8.
  • Kotler, Philip; Keller, Kevin Lane. Marketing management. 14., global ed. Boston : Pearson Education, 2012. ISBN 978-0-273-75502-9.
  • Kotler, Philip; Keller, Kevin Lane. Marketing management. 14. vyd. Praha : Grada, 2013. ISBN 978-80-247-4150-5.
  • Kozak, M.; Gnoth, Juergen,; Andreu, Luisa. Advances in tourism destination marketing : managing networks. First issued in paperback. 2014. ISBN 978-1-138-88062-7.
  • Lacina, Karel. Management a marketing cestovního ruchu. Vyd. 1. Praha : Vysoká škola finanční a správní, 2010. ISBN 978-80-7408-035-7.
  • Morrison, Alastair M. Marketing pohostinství a cestovního ruchu. 1. vydání. Praha : Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-85605-90-2.
  • Morrison, M. Alastair. Marketing and Managing Tourism Destinations. London, New York: Routledge, 2012. ISBN 978-041567250-4.
  • Oh, Haemoon. Handbook of hospitality marketing management. Amsterdam : Elsevier, 2008. ISBN 978-0-0804-5080-3.
  • Palatková, Monika. Marketingový management destinací : strategický a taktický marketing destinace turismu, systém marketingového řízení destinace a jeho financování, řízení kvality v destinaci a informační systém destinace. 1. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3749-2.
  • Rašovská Ida, Ryglová Kateřina. Management kvality služeb v cestovním ruchu: Jak zvýšit kvalitu služeb a spokojenost zákazníků. Praha, 2017. ISBN 978-80-247-5021-7.
  • Rogers, Tony; Rogers, Tony. Marketing destinations and venues for conferences, conventions and business events. 1st ed. Amsterdam : Elsevier, 2006. ISBN 0-7506-6700-1.
  • Seitz, Erwin; Rossmann, Dominik. Fallstudien zum Tourismus-Marketing : Marketingerfolg trainieren. 2., vollständig überarbeitete Aufl. München : Franz Vahlen, 2007. ISBN 978-3800633951.
  • Vlaštíková, Miroslava. Marketing služeb : efektivně a moderně. 2., aktualiz. a rozš. vyd. Praha : Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-5037-8.
  • Wirtz, Jochen, Lovelock, Christopher. Services Marketing: People, Technology, Strategy. New Jersey: World Scientific, 2016. ISBN 978-194-4659-01-1.
  • Zelenka, Josef. Marketing cestovního ruchu. Vyd. 1. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. ISBN 978-80-86723-95-2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr