Course: Methodology of Teaching Physics for BS Teachers 1

« Back
Course title Methodology of Teaching Physics for BS Teachers 1
Course code KMT/DIF1Z
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 1
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 3
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Kohout Jiří, Doc. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Didactics of physics as a science 2. Objectives and content of physics classes 3. System of methods and organisational forms in physics teaching 4. Methodology issues specific for physics teaching 5. Diagnostics and testing of knowledge of physics 6. Analysis of teaching topics

Learning activities and teaching methods
Lecture with a video analysis, Discussion, Lecture, Seminar
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 25 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 30 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Acquaintance with basic concepts of pedagogy and psychology. Perfect knowledge of experimental physics.
learning outcomes
The students will master the basic methodology for teaching physics.
Skills
- student popíše použití evaluačních a autoevaluačních aktivit ve své budoucí výuce.
- student popíše metody evaluace vzdělávacího procesu, teorii, metodologii a praxi hodnocení různých pedagogických jevů
- popíše cyklickou podobu evaluace jako požadavku na zlepšení (analýza, plánování opatření , realizace opatření, vyhodnocení opatření atd.)
- student provede didaktickou reflexi svého závěrečného výstupu
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with a video analysis
Seminar
Discussion
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Individual study
Students' portfolio
Lecture with visual aids
Skills
Collaborative instruction
Cooperative instruction
Students' portfolio
Individual study
Competences
Individual study
Students' portfolio
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Recommended literature
  • Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
  • JANÍK, T., SLAVÍK, J., ČEŠKOVÁ, T. et al. Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita. 2022.
  • Sang David. Teaching secondary physics. London, 2011. ISBN 978-1-444-12430-9.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester