Course: Methodology of Teaching Physics for SS Teachers 2

« Back
Course title Methodology of Teaching Physics for SS Teachers 2
Course code KMT/DIF2S
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Randa Miroslav, RNDr. Ph.D.
  • Kielbusová Zdeňka, PhDr.
  • Kepka Josef, PaedDr. CSc.
  • Kéhar Ota, PhDr. Ing. Ph.D.
  • Masopust Pavel, PhDr. Ph.D.
  • Kohout Jiří, Doc. Mgr. Ph.D.
Course content
1. Modernisation of physics teaching 2. Research in physics didactics 3. Didactics and evaluation of physics teaching results 4. Special teaching methods

Learning activities and teaching methods
Lecture with a video analysis, Discussion, Lecture, Seminar
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 20 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 15 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Acquaintance with basic concepts of pedagogy and psychology. Perfect knowledge of experimental physics.
learning outcomes
The students will master the basic methodology for teaching physics.
Skills
Je schopen plánovat, realizovat a kriticky vyhodnocovat výuku fyziky na daném stupni škol. Dokáže diskutovat o své výuce s kolegy a je připraven aktivně přistupovat k dalšímu vzdělávání v rámci profesní pdopory učitelů fyziky.
Competences
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with a video analysis
Seminar
Discussion
Textual studies
Seminar classes
Skills
Seminar
Cooperative instruction
Competences
Seminar
Seminar classes
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Self-evaluation
Continuous assessment
Formative evaluation
Peer evaluation of students
Skills
Individual presentation at a seminar
Peer evaluation of students
Formative evaluation
Continuous assessment
Self-evaluation
Competences
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
Peer evaluation of students
Formative evaluation
Continuous assessment
Recommended literature
  • Fenclová, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : Cvičení z didaktiky fyziky : Vysokošk. příručka pro stud. matematicko-fyz., přírodověd. a pedagog. fakult. 1. vyd. Praha : SPN, 1984.
  • Hewitt, P.G. Conceptual physics. New York, 2002. ISBN 978-03-219-0910-7.
  • Janás, Josef; Trna, Josef. Konkrétní didaktika fyziky II.. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2005. ISBN 80-210-3624-9.
  • Kašpar, Emil. Didaktika fyziky : Obecné otázky. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1978.
  • Stuchlíková, Iva; Janík, Tomáš,; Beneš, Zdeněk,; Bílek, Martin,; Brücknerová, Karla,; Černochová, Miroslava,; Čížková, Věra,; Čtrnáctová, Hana,; Dvořák, Leoš; Dytrtová, Kateřina,; Gracová, Blažena,; Hník, Ondřej,; Kekule, Martina; Kostková, Klára; Kubiatko, Milan,; Nedělka, Michal,; Novotná, Jarmila,; Papáček, Miroslav,; Petr, Jan,; Píšová, Michaela,; Řezníčková, Dana,; Slavík, Jan,; Staněk, Antonín,; Šmejkalová, Martina,; Tichá, Marie; Valenta, Josef,; Vaníček, Jiří,; Vondrová, Naďa. Oborové didaktiky: vývoj, stav, perspektivy. 2015. ISBN 978-80-210-7769-0.
  • Svoboda, Emanuel; Kolářová, Růžena. Didaktika fyziky základní a střední školy : vybrané kapitoly. 1. vyd. Praha : Karolinum, 2006. ISBN 80-246-1181-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester