Předmět: Didaktika tchv B

« Zpět
Název předmětu Didaktika tchv B
Kód předmětu KMT/DITBM
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 1
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Krotký Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Modernizace vyučování technických předmětů na ZŠ. 2. Didaktické projekty v oblasti Člověk a svět práce. 3. Aplikace vyučovacích metod a evaluace výsledků učení. 4. Organizační formy. Specifika školní dílny a prací na pozemku. 5. Materiální prostředky v technických předmětech. 6. Technické a multimediální prostředky v technické výchově. Podpora výuky. 7. Didaktické zvláštnosti vybraných tematických celků, rozvoj senzomotorických dovedností. 8. Průřezová témata a oblast Člověk a svět práce. 9. Řešení případových studií - praktický rozvoj klíčových kompetencí učitele na vybraných modelových situacích. 10. Didaktické pomůcky pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce. 11. Rozvoj technické gramotnosti - projekty a výrobky

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška s aktivizací, Přednáška s analýzou videozáznamu, Skupinová výuka, Kooperativní výuka, Projektová výuka, Výuka podporovaná multimédii, Studium metodou řešení problémů, Samostudium studentů, Přednáška s demonstrací
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100] - 40 hodin za semestr
  • Příprava prezentace (referátu) [3-8] - 10 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 20 hodin za semestr
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní znalosti z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie. Zvládnutí modulárního uspořádání kurikula technické výchovy ve vzdělávací oblasti Člověk a svět práce ve ŠVP
Odborné dovednosti
Tvoří didaktické koncepty a podrobuje je kritickému hodnocení
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
seznámit se s vyučovacími metodami, formami a prostředky, poznat didaktické principy a zásady znát modulární systém kurikula ŠVP pro vzdělávací oblast Člověk a svět práce orientovat v dostupných materiálních prostředcích výuky
Odborné dovednosti
dokázat aplikovat učivo v jednotlivých submodulech kurikula dokázat kompletně připravit a realizovat případovou studii didaktické situace na zadané nebo zvolené téma (zpracovat úplný prekoncepty studie) dokázat v kooperaci analyzovat průběh didaktické situace, postřehnout pozitivní i negativní prvky na základě autoevaluace rozvíjet učitelské kompetence
Obecné způsobilosti
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška s demonstrací,
Přednáška s analýzou videozáznamu,
Přednáška s aktivizací studentů,
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Projektová výuka,
Skupinová výuka,
Kooperativní výuka,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Studijní praxe,
Projektová výuka,
Řešení problémů,
Obecné způsobilosti
Projektová výuka,
Řešení problémů,
Studijní praxe,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Skupinová prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Výstupní projekt,
Odborné dovednosti
Sebehodnocení,
Průběžné hodnocení,
Obecné způsobilosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • Aichinger, Daniel; Brändle, Marcus; Ekkert, Fritz; Fadrhonc, Jan; Heller, Karl; Honzíková, Jarmila,; Honzík, Lukáš; Horlacher, Bernhard; Hrdlička, Jan; Jurich, Norbert; Kanta, Tomáš; Korálová, Eva; Kraitr, Milan,; Král, Jan; Kranzinger, Franz; Prchlík, Jiří; Richtr, Václav,; Simbartl, Petr,; Spurk, Marco; Štich, Lukáš; Štrofová, Jitka,; Trein, Hans-Martin; Augustínová, Lucia. Učení pro život a práci : metodická příručka pro 2. stupeň ZŠ : vzdělávací oblast Člověk a svět práce. Vydání první. 2017. ISBN 978-80-8140-285-2.
  • Bajtoš, J.; Marhevková, A. Školské podvádzanie -- problémový aspekt hodnotenia výkonov žiakov. Košice, 2016. ISBN 978-80-8168-452-4.
  • FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno, 2001..
  • HONZÍKOVÁ, J., DOSTÁL, J., HAŠKOVÁ, A., KROPÁČ, J., KOŽUCHOVÁ, M., ĎURIŠ, M., FADRHONC, J., STEBILA, J., ČÁSTKOVÁ, P., UHRINOVÁ, M., BENDÍK, M., ŽILKOVÁ, K. Technické vzdělávání na základních školách v kontextu společenských a technologických změn.. Olomouc UPOL, 2017. ISBN 978-80-244-5238-8.
  • Honzíková, Jarmila. Pracovní výchova s didaktikou. Vydání I. 2015. ISBN 978-80-7452-111-9.
  • Honzíková, Jarmila. Výukové projekty v technické výchově. [Praha : Royen Trade], 2013. ISBN 978-80-87887-60-8.
  • Kropáč, Jiří; Chráska, Miroslav. Výchova v obecně technických předmětech. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2004. ISBN 80-244-0897-X.
  • Mošna, F. a kol. Didaktika technické výchovy. Praha, SPN, 1992.
  • Pasch, Marvin. Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7367-054-2.
  • Petty, Geoffrey. Moderní vyučování. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-681-0.
  • SKALKOVÁ, J. Za novou kvalitu vyučování. Brno: Paido, 1995. ISBN ISBN 80-85931-11-.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní