Předmět: Didaktická technologie v technické výchově

« Zpět
Název předmětu Didaktická technologie v technické výchově
Kód předmětu KMT/DITPM
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Homutová Eliška, Mgr. et Mgr.
  • Fadrhonc Jan, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Didaktické a informační technologie v praxi, digitální gramotnost, digitální kompetence žáků a učitele, technická tvořivost a její rozvoj. 2. Moderní výukové pomůcky včetně stavebnice. Počítačem řízení stroje v Technické výchově a mezioborově. 3. Projekce. Práce s datovým projektorem a vizualizerem. 4. Digitální fotoaparát. Práce s fotoaparátem, úprava digitální fotografie, použití fotografie při tvorbě pomůcek. 5. Tvorba interaktivní prezentace. Zásady tvorby prezentace, práce s objekty a textem, animace. 6. Střih videa. Digitalizace analogového záznamu, přechodové efekty, zvukové efekty, vkládání titulků (i z externích programů), tvorba video souboru a disku DVD, interaktivní menu. 7. Digitální kamera. Tvorba didaktického filmu. 8. Digitalizace zvuku. Nahrávání z různých zdrojů, úprava signálu, mixování signálů. 9. Práce s interaktivní tabulí, software pro tvorbu interaktivní podpory výuky. 10. Odpovědní systémy. Využití mobilního telefonu a jeho čidel. 11. Pasco a Vernier atd. - pomůcky pro efektivnější výuku přírodovědně zaměřených předmětů.

Studijní aktivity a metody výuky
Výuka podporovaná multimédii, Prezentace práce studentů, Přednáška, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 39 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 40 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
základní ovládání PC. Základní orientace v prostředí MS Windows. Práce se soubory a adresáři. Hygiena práce s PC
Odborné dovednosti
základní ovládání PC. Základní orientace v prostředí MS Windows. Práce se soubory a adresáři. Hygiena práce s PC
Obecné způsobilosti
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky,
Výsledky učení
Odborné znalosti
pochopit problematiku didaktických technologií a diaktické techniky pochopit principy a význam využívání didaktických technologií v technických a přírodovědných předmětech
Odborné dovednosti
osvojit dovednost využívat didaktické a informační techniku ve výuce zpracovat přípravu nebo výukový program v elektronické podobě
Obecné způsobilosti
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Výuka podporovaná multimédii,
Prezentace práce studentů,
Odborné dovednosti
Seminární výuka (badatelské metody),
Obecné způsobilosti
Kooperativní výuka,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Seminární práce,
Individuální prezentace,
Odborné dovednosti
Seminární práce,
Obecné způsobilosti
Seminární práce,
Doporučená literatura
  • Geschwinder, J., Růžička, E., Růžičková, B. Technické prostředky ve výuce. Olomouc, 1995.
  • Hlavatý Josef. Didaktická technika pro učitele.
  • Horný, Stanislav. Digitální fotografie a její zpracování. Vyd. 1. Praha : Oeconomica, 2005. ISBN 80-245-0797-8.
  • Jan Krotký a kol. Portál CDMVT.
  • Juřica, Jan. Video na počítači. Vyd. 1. Praha : Computer Press, 2002. ISBN 80-7226-650-0.
  • Krotký J. a kol. Multimediální učebnice didaktických technologií. Plzeň, 2012.
  • Krotký J. Multimediální výukové technologie ve výuce. Plzeň, 2014.
  • Krotký J. Zpracování fotografie a videozáznamu nejen pro tvorbu výukových materiálů. Plzeň, 2014.
  • Kulík, Tomáš. Příručka pro tvůrce videoprogramů. 1. vyd. Praha : SPN, 1987.
  • Lepil O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů: zvyšování kvality vzdělávání učitelů přírodovědných předmětů. Olomouc, 2010. ISBN 978-80-244-2489-7.
  • Long, Ben; Schenk, Sonja. Velká kniha digitálního videa. Brno : CP Books, 2005. ISBN 80-251-0580-6.
  • Novák, Jan. Digitální fotografie a video. 1. vyd. Praha : Grada, 1998. ISBN 80-7169-569-6.
  • RAMBOUSEK, V., a kol. Technické výukové prostředky. Praha, 1989.
  • Sokolowsky, Peter; Šedivá, Zuzana. Multimédia : současnost budoucnosti. Praha : Grada, 1994. ISBN 80-7169-081-3.
  • Soukup, Roman. Upravujeme digitální fotografie : rady a postupy pro úpravu na počítači. Vyd. 1. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-1248-2.
  • Švejda G. Didaktické technologie I, II. České Budějovice, 1995.
  • Tauš, Gustav. Video. 1. vyd. Praha : SNTL, 1989. ISBN 80-03-00207-9.
  • Zlámalová H. Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha, 2008. ISBN 978-80-86723-56-3.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Zimní