|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
Cíle předmětu, metody dosažení výchovných cílů. Kolečkové brusle, koloběžka, kolo. Technický stav, údržba, povinné vybavení. Vybavení pro zajištění bezpečnosti dítěte. Přechody. Řidiči, chodci, bruslaři, cyklisté. Křižovatky označené, neoznačené. Pravidla, přednosti v jízdě. Železniční přejezdy. Pravidla bezpečného chování na přejezdech. Pravidla bezpečného chování na železničních stanicích a zastávkách. Modelování možných situací na pozemních komunikacích. Zhotovení panelů demonstrujících možné situace na komunikacích. Chování žáků na komunikacích. Cyklostezky, chodníky, přednosti v jízdě, pravidla chování. Dopravní hřiště na základní škole. Zásady chování cyklistů na pozemních komunikacích. Skupiny cyklistů. Odbočování, ohlížení, přejezdy nerovností vozovky. Chování cyklistů na křižovatkách, přechodech, přejezdech. Zásady chování v případě nehody, úrazu. Poskytnutí první pomoci, přivolání odborné pomoci. Integrovaný záchranný systém.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Prezentace práce studentů, Seminární výuka, Exkurze, výuka v terénu
- Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
- 15 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 13 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
- 20 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 6 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| ovládat jízdu na kole a koloběžkách |
| Výsledky učení |
|---|
| absolvent ovládá pravidla silničního provozu a je schopen je aplikovat v modelových situacích v praxi nebo na dopravním hřišti. Absolvent chápe význam a důležitost dopravní výchovy na ZŠ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Absolvent se dokáže bezpečně a efektivně orientovat v dopravních situacích. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Prezentace práce studentů, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška s diskusí, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Skupinová prezentace, |
| Test, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Praktická zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
BESIP. Multimediální vzdělávací materiály BESIP.
-
POMPL, V. Děti na cestách.. Praha: Ministerstvo životního prostředí,, 2003. ISBN 80-7212-269-X.
-
TANSKÁ, N. Co mi řekl semafor. Praha: MAC,, 2005. ISBN 80-86783-09-X.
-
Votruba, Josef. Dopravní výchova : pro 2. a 3. ročník základní školy. I. díl, Chodec. 2., upr. vyd. Praha: Fortuna, 2005. ISBN 80-7186-246-2.
-
Votruba, Josef. Dopravní výchova. Díl 2, Cyklista : Pro 4. a 5. roč. zákl. školy. 1. vyd. Praha : Fortuna, 1993. ISBN 80-7168-038-9.
|