Předmět: Principy a systémy techniky D

« Zpět
Název předmětu Principy a systémy techniky D
Kód předmětu KMT/PSTCD
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia 1
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Moc Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Honzíková Jarmila, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Krotký Jan, Mgr. Ph.D.
  • Tomášková Tetjana, Ing. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Člověk a technika, historie, vývoj, milníky, budoucnost ? 2. Energetické zdroje a energetika, výroba a přenos el. energie. 3. Elektrický obvod, součásti a aplikace, měření. 4. Elektrické a spalovací motory, konstrukce a využití, světlo a teplo. 5. Regulace a automatizace, simulace procesů pomocí programovatelných zařízení. 6. Získávání a zpracování technicky využitelných surovin, odpadové hospodářství, přírodní materiály 7. Aeromechanická zařízení, vodní a parní turbíny, vodní díla, čerpadla a kompresory 8. Technická dokumentace, technický výkres, schéma, náčrt, zobrazování 9. Specifika technického kreslení a kótování, normy a pravidla. 10. Doprava a přeprava, zařízení, kontext udržitelného rozvoje. 11. Využití ICT při měření, modelování a simulaci principů na ZŠ (stavebnice, mikrokontrolery a mikropočítače)

Studijní aktivity a metody výuky
Přednáška, Cvičení
  • Příprava na zkoušku [10-60] - 35 hodin za semestr
  • Příprava na dílčí test [2-10] - 20 hodin za semestr
  • Kontaktní výuka - 26 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
Obecné povědomí o důsledcích fyzikálních zákonů a základních zákonech hydromechaniky a termomechaniky
Odborné dovednosti
Verbálně i nonverbálně komunikovat pomocí uznávaných pravidel.
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
zvládnout definovat principy strojů a zařízení poznat základní energetické zdroje znát elektrické a spalovací motory seznámit se s teoretickými poznatky o dřevě, kovech a plastech proniknout do systému automatizace seznámit se s normami, kótami a významem technické dokumentace
Odborné dovednosti
zvládnout simulovat principy strojů a zařízení pomocí výukových pomůcek zvládnout základy technického kreslení
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Přednáška založená na výkladu,
Cvičení (praktické činnosti),
Řešení problémů,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Kooperativní výuka,
Obecné způsobilosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Ústní zkouška,
Test,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Doporučená literatura
  • Augusta, P. Encyklopedie energetiky.
  • Bečvář J. Jaderné elektrárny. Praha : SNTL, 1981.
  • Celinski Z. Nové zdroje elektrické energie. Praha : SNTL, 1985.
  • ĎURICA, Dušan, Miloš SUK a Vladimír CIPRYS. Energetické zdroje včera, dnes a zítra. Brnp, 2010. ISBN 978-80-7028-374-5.
  • Gajdoš, P. Energetické stroje a zariadenia pre SOU..
  • Hejzlar. Stroje a zařízení jaderných elektráren 1,2 díl. Praha : ČVUT, 2000.
  • KAMPF, Rudolf a Jiří KOLÁŘ. Doprava a přeprava I: studijní opora pro kombinované studium : bakalářský studijní program. České Budějovice, 2012. ISBN 978-80-7468-017-5.
  • MAIXNER, L. a kol. Automatizace a automatizační technika1,2. Brno, 2014.
  • Majer J. a kol. Energetické stroje. Praha : SNTL 1969, 1969.
  • PAVLOVKIN, J., NOVÁK, D. ĎURIŠ, M. Elektrotechnika. Banská Bystrica, 2014. ISBN 978-80-557-0777-8.
  • Pinl, Libor. Vybrané kapitoly z automatizace pro studenty pedagogických fakult. 1. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-847-1.
  • Praha: EGÚ Praha Engineering. Energetické zdroje a trendy technologického vývoje. Praha, 2014. ISBN 978-80-87774-19-9.
  • SHIGLEY, J. E., MISCHKE, Ch. R., BUDYNAS, R. G. Konstruování strojních součástí. Brno, 2010.
  • SIMOPT S.R.O. Encykloepedie energie. 1999.
  • TOMKOVÁ V. Neverbálna komunikácia žiakov v technickom vzdelávaní. Nitra, 2009. ISBN 978-80-8094-536-7.
  • Třeštík, Boleslav; Šťastný, Jiří. Manuál technické dokumentace. 4. upr. vyd. České Budějovice : Kopp, 2001. ISBN 80-7232-137-4.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (15) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Technická výchova se zaměřením na vzdělávání (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství technické výchovy pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní