Course: Mathematics and Its Teaching Methodology

« Back
Course title Mathematics and Its Teaching Methodology
Course code KMT/SZN
Organizational form of instruction no contact
Level of course Master
Year of study 5
Semester Summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Huclová Miroslava, PhDr. Ph.D.
  • Coufalová Jana, Doc. PaedDr. CSc.
Course content
Students demonstrate pedagogical competencies needed for early mathematics education. Knowledge of mathematical concepts and relations among them that are the theoretical basis of early mathematics education is verified. Their ability to adapt teaching methods to a specific classroom situation is verified. Part of the examination is a demonstration of their work with a pupil in solving concrete mathematical problems.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
proficiency in KMT/USM, KMT/MSD1, KMT/MSD2, KMT/MSD3, KMT/MSD4, KMT/MSD5
Skills
apply knowledge of the KMT/USM, KMT/MSD1, KMT/MSD2, KMT/MSD3, KMT/MSD4, KMT/MSD5 course outcomes to school mathematics problems
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
identify key findings of the field of study in the area of mathematics education
place the key findings of the field of study in context
Skills
apply the key knowledge of the field of study to the solution of real problems in school mathematics
didactically process the presented problem
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Textual studies
Individual study
Group discussion
One-to-One tutorial
Skills
Self-study of literature
One-to-One tutorial
Group discussion
Competences
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Skills
Oral exam
Competences
Oral exam
Recommended literature
  • Coufalová, J. Matematika s didaktikou pro 1. ročník učitelství 1. stupně. PF ZČU Plzeň, 1995.
  • Coufalová,J. Matematika s didaktikou pro 2.ročník učitelství l.stupně ZŠ, ZČU Plzeň l993 Drábek,J. a kol.: Základy elementární aritmetiky pro učitelství l.st. ZŠ, Praha l985 Divíšek,J. a kol.:Didaktika matematiky pro učitelství l. stupně ZŠ, SPN Praha l989. &.
  • Divíšek, J. a kol.:. Didaktika matematiky pro učitelství l.stupně ZŠ.
  • Drábek,J. a kol. Základy elementární aritmetiky pro učitelství l.stupně l.stupně ZŠ, SPN, Praha l985. &.
  • Hejný, Milan; Kuřina, František. Dítě, škola a matematika : konstruktivistické přístupy k vyučování. Vyd. 1. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-581-4.
  • Hejný, Milan; Novotná, Jarmila; Stehlíková, Naďa. Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky. Praha : Pedagogická fakulta UK, 2004. ISBN 80-7290-189-3.
  • Kouřim,J. a kol. Základy elementární geometrie pro studium učitelství na l.stupni ZŠ, PF Plzeň l982 Kouřim,J. a kol.: Základy elementární geometrie pro učitelství l.stupně ZŠ, SPN Praha l985 Zapletal,F. a kol.: Didaktika matematiky pro studium učitelství l.stupně ZŠ,I. - Základy elementární geometrie s metodikou, PF Olomouc l984 Divíšek,J.: Didaktika matematiky pro učitelství l.stupně ZŠ, SPN Praha l989. &.
  • M. Hejný a kol. Teória vyučovania matematiky 2.. Bratislava : SPN, 1990. ISBN 80-08-01344-3.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester