Předmět: Didaktika německého jazyka pro SŠ

« Zpět
Název předmětu Didaktika německého jazyka pro SŠ
Kód předmětu KNJ/DID2
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Salcmanová Eva, Mgr.
  • Ehrenmüller Jürgen, Mag. phil.
  • Motlíková Iva, Mgr. et Mgr.
Obsah předmětu
Workshopy na téma: 1. Lingvodidaktika v praxi. 2. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace. 3. Sebehodnocení a sebereflexe jako prostředek rozvoje výuky. 4. Sebehodnocení a sebereflexe jako nástroj učení. 5. Specifika výuky německého jazyka u dětí se SPU. 6. Raná výuka německého jazyka. 7. Projekty a instituce podporující učitele a studenty při dalším studiu a zdokonalování se v cizím jazyce. 8. Interaktivní tabule jako podpora v DaF vyučování. 9. Kolokvium s fakultními učiteli, reflexe praxe, úskalí učitelského povolání. 10. Strategie a metody sebereflexe a autoevaluace. 11. Sebehodnocení a sebereflexe jako prostředek rozvoje výuky.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 60 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování
vysvětlit základní terminologii didaktického diskurzu
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat vybrané specifické oblasti didaktiky NJ (druhý cizí jazyk, specifické poruchy učení, aj.)
popsat projekty a instituce podporující učitele NJ, dostupné výukové materiály
Odborné dovednosti
demonstrovat dovednosti nabyté během studia na FPE/KNJ v praxi
diskutovat a obhájit nutnost provázanosti jednotlivých činitelů vyučovacího procesu
reflektovat vlastní praxi, analyzovat úskalí povolání učitele NJ
využívat metody sebereflexe a autoevaluace jako profesionální nástroj k hodnocení a rozvoji vlastní výuky
zprostředkovat žákům metody sebereflexe a autoevaluace
využívat metody sebereflexe a autoevaluace jako učební nástroj pro žáky ve výuce němčiny jako cizího jazyka
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Výuka podporovaná multimédii,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Řešení problémů,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Studenti si vedou učební portfolio na bázi ALACT modelu a na konci každého tematického celku provádějí das RSQC2-Modell [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment].
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Individuální prezentace,
Průběžné hodnocení,
Sebehodnocení,
Studenti si vedou učební portfolio na bázi ALACT modelu a používají jej k pozorování a řízení vlastního učebního procesu. Na konci každého tematického celku: na bázi ALACT-modelu: RSQC2 [Recall - Summarize - Question - Connect - Comment].
Doporučená literatura
  • BALLWEG, S., DRUMM, S. et.al. Wie lernt man die Fremdsprache Deutsch?. ISBN 978-3-12-606966-3.
  • Bimmel, P.; Rampillon, U. Lernerautonomie und Lernstrategien (= Das Fernstudienangebot Deutsch als Fremdsprache; 23). Berlin: Langenscheidt, 2000. ISBN 978-3126065016.
  • BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD. ISBN 978-3-12-606981-6.
  • Bräuer, Gerd. Das Portfolio als Reflexionsmedium für Lehrende und Studierende. Stuttgart: UTB, 2016. ISBN 9783825246327.
  • BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. ISBN 978-80-266-0203-3.
  • BUTZKAMM, W. Unterrichtssprache Deutsch :Wörter und Wendungen für Lehrer und Schüler. Ismaning, 2007. ISBN 3-19-001586-0.
  • GROTJAHN, R., KLEPPIN, K. Prüfen, Testen, Evaluieren. Buch mit DVD.. ISBN 978-3-12-606970-0.
  • Heyd, Gertraude. Deutsch lehren : Grundwissen für den Unterricht in Deutsch als Fremdsprache. 2., überarb. und erw. Aufl. Frankfurt am Main : Verl. M. Diesterweg, 1991. ISBN 3-425-04373-0.
  • JUNG, L. 99 Stichwörter zum Unterricht.. Ismaning, 2001. ISBN 3-19-007438-0.
  • Kalkavan-Aydin, Z. Fachdidaktik: DaZ/DaF Didaktik: Praxishandbuch für die Sekundarstufe I und II. Buch. Cornelsen Scriptor, 2018. ISBN 978-3589153435.
  • KASTLOVA, Z. Nebojte se němčiny. Plzeň, 2004.
  • KRON, F. W. Mediendidaktik. 2003. ISBN 3-8252-2404-X.
  • MULLER, F. Differenzierung in heterogenen Lerngruppen. 2012. ISBN 978-3-95414-000-8.
  • Neuner, G.et al. Uebungstypologie zum kommunikativen Deutschunterricht. Berlin, 1981.
  • PETKO, D. Einfuhrung in die Mediendidaktik. 2014. ISBN 978-3-407-25678-2.
  • ROCHE, J. Mehrsprachigkeit und Sprachenerwerb. 2018. ISBN 978-3-8233-8182-2.
  • ROCHE, J. TERRASI- HAUFE, E., GIETL, K., SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht.. ISBN 978-3-403-07687-2.
  • ROCHE, J. TERRASI- HAUFE, E., GIETL, K., SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht.. ISBN 978-3-403-07687-2.
  • SELLIN, K. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen erlernen: mit zahlreichen Übungsvorschlägen. München, 2004.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní