Předmět: Didaktika 2

« Zpět
Název předmětu Didaktika 2
Kód předmětu KNJ/DID2Z
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia 2
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština, Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Menclová Hana, Mgr. Ph.D.
  • Höppnerová Věra, Prof. PhDr. DrSc.
  • Motlíková Iva, Mgr. et Mgr.
  • Ehrenmüller Jürgen, Mag. phil.
Obsah předmětu
Workshopy na téma: 1. Druhý cizí jazyk na ZŠ v praxi, aktuální situace na ZŠ v ČR. Současné tendence vývoje, problematika motivace, výběru cizího jazyka, nutnost spolupráce škola-rodiče. 2. Konkrétní výukové strategie pro usnadnění výuky německého jazyka u dětí se SPU, doplňkové materiály pro vlastní výuku NJ na ZŠ. 3. Projekty a instituce podporující učitele cizích jazyků na ZŠ při práci s žáky (jazyková animace, Tandem) 4. Interaktivní tabule jako součást výuky NJ na ZŠ. Metodická "burza" nápadů pro efektivní výuku NJ na ZŠ. 5. Kolokvium s fakultními učiteli, reflexe praxe, úskalí učitelského povolání.

Studijní aktivity a metody výuky
Demonstrace dovedností, Studium metodou řešení problémů, Cvičení
  • Kontaktní výuka - 60 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 15 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
disponovat základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování
vysvětlit základní terminologii didaktického diskurzu
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou a cizojazyčnými materiály
Výsledky učení
Odborné znalosti
charakterizovat vybrané specifické oblasti didaktiky NJ (druhý cizí jazyk, specifické poruchy učení, aj.)
popsat projekty a instituce podporující učitele NJ
Odborné dovednosti
demonstrovat dovednosti nabyté během studia na FPE/KNJ v praxi
diskutovat a obhájit nutnost provázanosti jednotlivých činitelů vyučovacího procesu
reflektovat vlastní praxi, analyzovat úskalí povolání učitele NJ
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Řešení problémů,
Skupinová konzultace,
Samostudium,
Odborné dovednosti
Výuka podporovaná multimédii,
Demonstrace dovedností,
Diskuse,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Průběžné hodnocení,
Seminární práce,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Individuální prezentace,
Doporučená literatura
  • DYTRTOVÁ, R.; KRHUTOVÁ, M. Učitel :příprava na profesi. Praha, 2009. ISBN 978-80-247-2863-6.
  • Gehring, W. Fremdsprache Deutsch unterrichten: Kompetenzorientierte Methoden für DaF und DaZ. UTB, 2018. ISBN 978-3825250300.
  • HALLOVÁ, I. Hry v českém a cizím jazyce - SPU.. Stuttgart, 2014. ISBN 978-80-74960-85-7.
  • KASTLOVA, Z. Nebojte se němčiny. Plzeň, 2004.
  • PODLAHOVÁ, L. Pedagogická praxe :průvodce pro současné studenty a budoucí učitele. Olomouc, 1998. ISBN 80-7067-793-7.
  • ROCHE, J. TERRASI- HAUFE, E., GIETL, K., SINNIC, M. 33 Methoden: DaZ im Deutschunterricht. 2006. ISBN 978-3-403-07687-2.
  • SELLIN, K. Wenn Kinder mit Legasthenie Fremdsprachen erlernen: mit zahlreichen Übungsvorschlägen. München, 2004.
  • SCHLICKAU, S. Neue Medien in der Sprach- und Kulturvermittlung: Pragmatik, Didaktik, interkulturelle Kommunikation.. 2009. ISBN 9783631587034.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 2 Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: -