Course: German language with didactics 3

« Back
Course title German language with didactics 3
Course code KNJ/NJDI3
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study 4
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory-optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Motlíková Iva, Mgr. et Mgr.
  • Salcmanová Eva, Mgr.
  • Škubalová Jana, Mgr.
Course content
1. Priorities of early education NJ - communicative and activity-based teaching at the 1st grade of elementary school. 2. European language portfolio, SERR, RVP, ŠVP. 3. Criteria for selection/analysis of teaching and supplementary teaching materials for early education NJ according to SERR. 4. Specifics of DaFnE, teaching children with special needs, multilingualism in DaF teaching. 5. Grammatik-, Wortschatz- und Aussprachevermittlung, development of partial competences in DaF-teaching. 6. Selection (creation) of practical exercises and games to practice pronunciation and intonation. 7. Selection (creation) of practical exercises and games to practice vocabulary. 8. Selection (creation) of practical exercises and games to practice grammar. 9. Selection (creation) of practical exercises and games for practicing speaking. 10. Selection (creation) of practical exercises and games to practice reading comprehension. 11. The importance of reflection and self-reflection in the teacher's work. 12. Institutions, projects and programs supporting German language teachers. 13. Final evaluation.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Students' portfolio, Skills demonstration, Seminar
  • Presentation preparation (report in a foreign language) (10-15) - 15 hours per semester
  • unspecified - 20 hours per semester
  • unspecified - 10 hours per semester
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Contact hours - 8 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 60 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 53 hours per semester
prerequisite
Knowledge
to define the basic concepts of general didactics and didactics of German
to have knowledge of German language at the level A2/B1
Skills
to work independently with professional literature and foreign language materials
learning outcomes
Knowledge
to describe and analyze teaching materials for early German teaching
to define the principles of communicative teaching
to explain the dokumet "Norimberská doporučení pro ranou výuku NJ"
Skills
to simulate teaching / learning unit with subsequent reflection
to analyze, compare and evaluate the range of teaching materials for a given language level
to apply theoretical knowledge (practice)
teaching methods
Knowledge
Seminar
Multimedia supported teaching
Individual study
One-to-One tutorial
Skills
Seminar
Practicum
Multimedia supported teaching
Individual study
Discussion
assessment methods
Knowledge
Combined exam
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Skills
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Portfolio
Competences
Skills demonstration during practicum
Recommended literature
  • Autentické materiály pro nácvik jazykových dovedností, aktuální učebnice německého jazyka pro jaz.úroveň B1/A2/A1 (Hueber, Klett, Fraus)..
  • Glossar: Fachbegriffe für DaF-Lehrkräfte. München. 2015.
  • https://ejp.rvp.cz.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
  • Společný evropský referenční rámec pro jazyky:jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme..
  • www.rvp.cz.
  • BECK, C. Zwischendurch mal--: Spiele : Kopiervorlagen. Ismaning. 2012.
  • BRASH, B., PFEIL, A. Unterrichten mit digitalin Medien. Buch mit DVD.. Stuttgart, 2017. ISBN 978-3-12-606981-6.
  • BUTTNER, A. 100 aktivit, her a učebních strategií ve výuce cizích jazyků: praktické návody, jak zpříjemnit výuku studentům i sobě.. Brno, 2013. ISBN 978-80-266-0203-3.
  • DAUM, S., HANTSCHEL, H.-J. 55 kommunikative Spiele.. Stuttgart, 2012. ISBN 9783126751841.
  • GARLIN, E., MERKLE, S. Kikus Deutsch Arbeitsblätter 1 Sprache lernen im Vor- und Grudnschulalter. Ismaning, 2005. ISBN 978-3-19-321431-7.
  • GROTJAHN, R., KLEPPIN,K. Prüfen, Testen, Evaluieren. München. 2015.
  • HERRMANN-TEUBEL, I. Deutsch im Spiel A1. Leipzig. 2018.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno. 2016.
  • KURSIŠA, A., NEUNER, G. Deutsch ist easy! Lehrerhandreichungen und Kopiervorlagen "Deutsch nach Englisch" für den Anfangsunterricht.. Ismaning, 2006. ISBN 978-3-19-001869-7.
  • LUNDQUIST- MOG, A., WIDLOK, B. DaF für Kinder. München, 2005. ISBN 978-3-12-606980-9.
  • MONSCHEIN, M. Die 50 besten Spiele zur Sprachförderung. München. 2020.
  • PÖHLMANN H.; SCHMITZ, H.; BERTRAND, F.; REIMERS, S. Stickerspaß mit dem Bücherbär. Erste Lese- und Schreibspiele. Würzburg. 2018.
  • SLAVÍK, Jan et al. Transdisciplinární didaktika: o učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory.. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 9788021085688.
  • ŠIMONÍK, O. Úvod do školní didaktiky. Brno, 2005. ISBN 80-86633-33-0.
  • WIDLOK, B., PETRAVIČ, A. u.a. Nürnberer Empfehlungen zum frühen Fremdsprachenlernen. Neubearbeitung.. München, 2010.
  • WINTERMEIER, G. Die 50 besten Spiele für Deutsch als Zweitsprache. München. 2016.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester