Předmět: Regionálně-historický proseminář pro germanisty

« Zpět
Název předmětu Regionálně-historický proseminář pro germanisty
Kód předmětu KNJ/RHPG
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný, Volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Stočes Jiří, PhDr. Ph.D.
Obsah předmětu
1. Historie, její objekt zkoumání, místo v systému věd, speciální a příbuzné obory; specifika regionální historie 2. Základní historická terminologie 3. Instituce zabývající se regionálně-historickým výzkumem západních Čech 4.-5. Heuristika - práce s literaturou, české a německé historické regionální časopisy, specifika tzv. Heimatbücher 6. Heuristika - práce s prameny, studium v archivu 7. Kritika a interpretace pramene 8. Úvod do středověké a raně novověké němčiny 9.-10. Přehled západočeské regionální historiografie 11.-12. Metody regionálně-historické práce 13. Prezentace zadaných úkolů, zhodnocení kurzu

Studijní aktivity a metody výuky
Studium metodou řešení problémů, Studium textů, Seminář, Exkurze, výuka v terénu
  • Kontaktní výuka - 20 hodin za semestr
  • Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den] - 6 hodin za semestr
  • Projekt individuální [40] - 30 hodin za semestr
Předpoklady
Odborné znalosti
předmět je přednostně určen studentům, kteří si zadají diplomovou práci regionálně-historického zaměření, může být však užitečný i pro současné či budoucí učitele v tzv. pohraničí
Odborné dovednosti
samostatně pracovat s odbornou literaturou
Obecné způsobilosti
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru.,
Výsledky učení
Odborné znalosti
definovat základní historické pojmy
Odborné dovednosti
samostatně vyhledat a pracovat s relevantními prameny a literaturou ke zvolenému tématu
kriticky zhodnotit a interpretovat dostupnou literaturu, prameny
diskutovat o možném didaktickém využití získaných pramenů a literatury
Obecné způsobilosti
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory,
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce,
Vyučovací metody
Odborné znalosti
Seminární výuka (diskusní metody),
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Řešení problémů,
Analyticko-kritická práce s textem,
Odborné dovednosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Samostudium,
Diskuse,
Obecné způsobilosti
Exkurze, soustředění, výuka v terénu,
Seminární výuka (diskusní metody),
Analyticko-kritická práce s textem,
Hodnotící metody
Odborné znalosti
Portfolio,
Průběžné hodnocení,
Odborné dovednosti
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Průběžné hodnocení,
Portfolio,
Obecné způsobilosti
Průběžné hodnocení,
Demonstrace dovedností (praktická činnost),
Doporučená literatura
  • DVOŘÁK, T. et al. Úvod do studia dějepisu. Sv. 1-2. Brno, 2014. ISBN 978-80-210-7012-7.
  • KNOLL, M.; SCHARF, K. Europäische Regionalgeschichte. Eine Einführung. Wien/Köln, 2021. ISBN 978-3-82525-642-5.
  • Libuše SPÁČILOVÁ; Vladimír SPÁČIL; Václav BOK. Glosář starší němčiny k českým pramenům/ Glossar des älteren Deutsch zu böhmischen Quellen. Olomouc, 2014. ISBN 978-80-85807-67-7.
  • Martin LENGWILER. Praxisbuch Geschichte. Einführung in die historischen Methoden. Zürich, 2011. ISBN 978-3-8252-3393-8.
  • Matthias BEER (Hg.). Heimatbuch: Geschichte, Methodik, Wirkung. Göttingen, 2010. ISBN 978-3-89971-788-4.
  • MUŠKOVÁ, E. et al. Metodika výuky regionálních dějin na příkladu Plzeňského kraje. Plzeň, 2016. ISBN 978-80-261-0593-0.
  • Nils FREYTAG; Wolfgang PIERETH. Kursbuch Geschichte: Tipps und Regeln für wissenschaftliches Arbeiten. Paderborn, 2011. ISBN 978-3-8252-3548-2.
  • PAPAJÍK, D. Regionální dějiny: metodologie, problémy, praxe: vysokoškolská učebnice. Ružomberok, 2022. ISBN 978-80-561-0986-1.
  • PÄTZOLD, S.; STUMPF, M. (Hg.). Briefe als Quellen der landesgeschichtlichen Forschung. Münster, 2020. ISBN 9783936258301.
  • Rameš, Václav. Slovník pro historiky a návštěvníky archivů. 1. vyd. Praha : Libri, 2005. ISBN 80-7277-175-2.
  • Tomáš JÍLEK; Miloslav BĚLOHLÁVEK. Příručka pro regionálně historickou práci v západních Čechách. Plzeň, 1993. ISBN 80-7043-087-7.
  • Vaculík, Jaroslav; Čapka, František. Úvod do studia dějepisu a historický proseminář. 3. vydání. 2016. ISBN 978-80-210-5683-1.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (16) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (17) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro střední školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (18) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Fakulta pedagogická Studijní plán (Verze): Učitelství německého jazyka pro základní školy (19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní