|
Vyučující
|
|
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky a základy textové lingvistiky 2. Základy textové lingvistiky II 3. Analýza textů I 4. Jazykové a stylistické prostředky v textech 5. Analýza textů II 6. Metody plánování textu 7. Psaní odborných textů 8. Psaní novinářských textů 9. Literární tvorba 10. Přepracovávání textů, korektury 11. Psané texty ve výuce: Základy didaktiky psaní 12. Psaní ve výuce: Metody 13. Evaluace
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 25 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Student má znalosti na úrovni absolvovaného Bc. studia NJ na KNJ FPE ZČU v Plzni. |
| Student má znalost NJ na úrovni B2/C1 a vyšší. |
| Student disponuje základními teoretickými znalostmi o DaF- vyučování. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Komunikovat v NJ i na odborné úrovni |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit strukturu a obsah textu |
| popsat rozdíl mezi mluvenou a psanou formou jazyka |
| analyzovat charakteristické znaky různých druhů textu |
| vysvětlit metody k rozvíjení textové kompetence žáků |
| Odborné dovednosti |
|---|
| analyzovat styl psaných textů |
| zhodnotit a porovnat styly jednotlivých textů |
| provést korekturu psaného textu |
| aplikovat metody pro rozvoj textových komeptencí žáků v praxi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
| mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Výuka podporovaná multimédii, |
| Demonstrace dovedností, |
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Prezentace práce studentů, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Demonstrace dovedností, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Test, |
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Test, |
|
Doporučená literatura
|
-
BRINKER, K.; CÖLFEN, H.; PAPPERT, S. Linguistische Textanalyse: Eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden (Grundlagen der Germanistik (GrG), Band 29). Berlin, 2018. ISBN 978-3-5031-7760-8.
-
KRAUS, Y. 130 Übungen für Kreatives Schreiben: Schreibübungen für Schreibbegeisterte, Autorinnen, Autoren, Lehrerinnen, Lehrer, Workshop-Leitende und .. für Romane und Kurzgeschichten, Band 1. Mechernich, 2018. ISBN 978-1-9768-4906-0.
-
KRIEG-HOLZ, U.; BÜLLOW, L. Linguistische Stil- und Textanalyse: Eine Einführung. Tübingen, 2016. ISBN 978-3-8233-6769-7.
-
LEIS, M. Kreatives Schreiben. 111 Übungen: Für die Sekundarstufe. Texte und Materialien für den Unterricht. Leipzig, 2019. ISBN 978-3-1501-5076-4.
-
MEER, D.; PICK, I. Einführung in die Angewandte Linguistik: Gespräche, Texte, Medienformate analysieren. Stuttgart, 2019. ISBN 978-3-4760-4855-4.
-
SCHWARZ-FRIESEL, M.; CONSTEN, M. Einführung in die Textlinguistik (Germanistik kompakt). Darmstadt, 2014. ISBN 978-3-5342-5467-5.
|