|
Vyučující
|
-
Menclová Hana, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1. Specifičnost a funkce literatury pro děti a mládež. 2. Přehled vývoje německé dětské literatury od středověku po současnost. 3. Folklór, tematická a žánrová klasifikace. 4. Jednoduchá říkadla pro děti, básně, ukolébavky, popěvky a didaktické možnosti jejich využití ve výuce němčiny. 5. Bajka v dětské literatuře, didaktické využití v počáteční cizojazyčné výuce. 6. Osvícenství a německá dětská literatura. 7. Pohádka v hodinách německého jazyka. 8. Dramatizace pohádky,využití maňásků a další didaktické možnosti. 9. Dívčí román a dobrodružná literatura pro chlapce. 10. Dětská německá literatura po roce 1945. 11. Výběr z díla některých současných německých autorů pro děti, didaktické poznámky. 12. Dětské časopisy v hodinách německého jazyka.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s aktivizací, Prezentace práce studentů, Samostatná práce studentů, Studium textů, Seminář
- Příprava na souhrnný test [6-30]
- 20 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
- 15 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| disponovat jazykovými znalostmi na úrovni A2/B1 |
| Odborné dovednosti |
|---|
| samostatně pracovat s cizojazyčnými materiály |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| definovat základní pojmy z oblasti literatury pro děti a mládež |
| formulovat zásady práce s literárním textem ve výuce NJ |
| Odborné dovednosti |
|---|
| číst a interpretovat literární texty pro děti a mládež různých žánrů |
| navrhnout a zrealizovat konkrétní didaktické postupy pro práci s literárními texty v rané výuce NJ |
| prezentovat vlastní didaktizaci vybraných lit. textů pro danou jazykovou úroveň |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností, |
| Prezentace práce studentů, |
| Samostatná práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Seminární práce, |
| Průběžné hodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Průběžné hodnocení, |
| Portfolio, |
|
Doporučená literatura
|
-
Kinder und Jugendliteratur. Autorenportraits und literarische Begriffe.. Freising, 1998.
-
Lexikon Deutsch..
-
Výběr ukázek textu z dětských knih, čítanek a slabikářů.
-
Baroková, Jana. Ausgewählte Kapitel aus der Kinder- und Jugendliteratur der deutschsprachigen Länder : für den Unterricht and der Pädagogischen Fakultät der Masaryk-Universität in Brünn. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-210-3355-X.
-
Cornejo, Renata. Deutschsprachige Kinder- und Jugendliteratur : anthologie. Vyd. 1. Ústí nad Labem : Univerzita J.E. Purkyně, 2000. ISBN 80-7044-332-4.
-
Kaminski W. Einführung in die Kinderliteratur.. München, 1989.
-
Maier, K. E. Jugendliteratur: Formen, Inhalte, pedagogische Bedeutung.. Bad Heilbrunn, 1993.
-
Neubert, Reiner. Abriss zur Theorie, zur Geschichte und zur Didaktik der deutschen Kinder- und Jugendliteratur : Lehrmaterial für Studenten an Universitäten der Tschechischen Republik. Vyd. 1. Plzeň : Západočeská univerzita. Pedagogická fakulta, 1996. ISBN 80-7082-261-9.
-
Neubert, Reiner. Zur Theorie und Geschichte der deutschen Kinder- und Jungendliteratur. 2. vyd. Plzeň : Pedagogická fakulta Západočeské univerzity, 1999. ISBN 80-7082-510-3.
|