Course: Adult Education and Education in Nursing

« Back
Course title Adult Education and Education in Nursing
Course code KOS/NAEOK
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Horová Jana, PhDr. Ph.D.
  • Šafránková Zuzana, Mgr.
  • Krocová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
Course content
Lectures: - Learning and education - the meaning and nature, purpose and forms - Adult education - introduction, functions and organization of adult education - Personality of educators and its core competencies. - Objectives, leadership, motivation factors, evaluation of participants. - Introduction to didactics of adult education, andragogická didactics. - Principles and principles of lecturing work. - Employee training and development - Education of patients and other individuals, peculiarities and specificity of children, the elderly, foreigners patients and Special Populations. - Modern and innovative approaches in adult education Contents of seminars: - Principles of Adult Education - Communication in the educational process - Motivating factors and assessment of learners - Evaluation of Education - Documentation of the educational process - The principles of modern presentation. - Educational programs in surgical and internal medicine -Selected Educational problems in specific groups of patients (foreigners, community environment ...)

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Multimedia supported teaching, Textual studies, Lecture, Seminar
  • Contact hours - 16 hours per semester
  • Individual project (40) - 35 hours per semester
prerequisite
Knowledge
specifikovat základní pojmy v oblasti edukačnní činnosti všeobecné sestry
popsat postup a oblasti edukačních plánů v ošetřovatelské praxi
specifikovat taxonomie vzdělávacích cílů
Skills
vytvořit edukační plán konkrétního pacienta v oblasti svého odborného zaměření
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
definuje zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení v oblasti vzdělávání dospělých
popíše základní zásady andragogické didaktiky
charakterizuje cíle, vedení a hodnocení vzdělávání dospělých
vysvětlí zálkladní prioncipy lektorské práce
popíše možnosti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců
popíše motivační faktory ve vzudělávání dospělých
charakterizuje vybranou problematiku edukace pacientů a jejich blízkých s ohledem na věková, etická a další specifika
Skills
prezentuje vybrané edukační téma s využitím zásad moderní prezentace
vypracuje plán edukace pacientů, popř. dalších osob, rodinných příslušníků, blízkých
samostatně vede a zpracovává dokumentaci edukačního procesu
podílí se na rozvoji a vzdělávání zaměstatnanců v daném oboru
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Seminar
Multimedia supported teaching
Textual studies
Skills
Textual studies
Individual study
Self-study of literature
Task-based study method
Competences
Students' portfolio
Discussion
One-to-One tutorial
assessment methods
Knowledge
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Group presentation at a seminar
Skills
Group presentation at a seminar
Individual presentation at a seminar
Self-evaluation
student doprezentuje vybranou oblast se zaměřením na studovaný obor s využitím moderních didaktických zásad v andragogice
Recommended literature
  • BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. vyd., Praha: Grada. 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5..
  • Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
  • KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství, Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-684-1..
  • MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters- Kluwer, 2011. 324 s. ISBN 978-80-7357-581-6..
  • NEMCOVÁ, Jana a kol. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010, 258 s. ISBN 978-80-8063-321-9..
  • PALÁN, Zdeněk, LANGER, Tomáš. Základy andragogiky. Praha: UJAK. 2008. 183 s. ISBN 978-80-86723-58-7..
  • PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada. 2014. 336 s. ISBN 978-80247-4806-1..
  • Průcha, Jan. Andragogický výzkum. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
  • PRŮCHA, Jan, VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. 2. vyd. Praha: Grada. 2015. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4..
  • ROHLÍKOVÁ, Lucie, VEJVODOVÁ, Jana, ČERNÍK, Roman. Konstruktivismus v praxi vysokých škol. Plzeň: ZČU. 2011. 144 s. ISBN 978-80-7043-983-8..
  • SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén. 2012. 63 s. ISBN 978-8072628452..
  • VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2010. 159 s. ISBN 978-80-86723-98-3..
  • ZOUNEK, Jiří, SUDICKÝ, Petr. E-learning. Učení se on-line technologiemi. Praha: Wolters Kluwer. 2012. 248 s. ISBN 978-80-7357-903-6..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester