Lecturer(s)
|
-
Horová Jana, PhDr. Ph.D.
-
Šafránková Zuzana, Mgr.
-
Krocová Jitka, PhDr. Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Lectures: - Learning and education - the meaning and nature, purpose and forms - Adult education - introduction, functions and organization of adult education - Personality of educators and its core competencies. - Objectives, leadership, motivation factors, evaluation of participants. - Introduction to didactics of adult education, andragogická didactics. - Principles and principles of lecturing work. - Employee training and development - Education of patients and other individuals, peculiarities and specificity of children, the elderly, foreigners patients and Special Populations. - Modern and innovative approaches in adult education Contents of seminars: - Principles of Adult Education - Communication in the educational process - Motivating factors and assessment of learners - Evaluation of Education - Documentation of the educational process - The principles of modern presentation. - Educational programs in surgical and internal medicine -Selected Educational problems in specific groups of patients (foreigners, community environment ...)
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Multimedia supported teaching, Textual studies, Lecture, Seminar
- Contact hours
- 16 hours per semester
- Individual project (40)
- 35 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
specifikovat základní pojmy v oblasti edukačnní činnosti všeobecné sestry |
popsat postup a oblasti edukačních plánů v ošetřovatelské praxi |
specifikovat taxonomie vzdělávacích cílů |
Skills |
---|
vytvořit edukační plán konkrétního pacienta v oblasti svého odborného zaměření |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
definuje zásady vzdělávání dospělých, cíle, vedení v oblasti vzdělávání dospělých |
popíše základní zásady andragogické didaktiky |
charakterizuje cíle, vedení a hodnocení vzdělávání dospělých |
vysvětlí zálkladní prioncipy lektorské práce |
popíše možnosti vzdělávání a rozvoje zaměstnanců |
popíše motivační faktory ve vzudělávání dospělých |
charakterizuje vybranou problematiku edukace pacientů a jejich blízkých s ohledem na věková, etická a další specifika |
Skills |
---|
prezentuje vybrané edukační téma s využitím zásad moderní prezentace |
vypracuje plán edukace pacientů, popř. dalších osob, rodinných příslušníků, blízkých |
samostatně vede a zpracovává dokumentaci edukačního procesu |
podílí se na rozvoji a vzdělávání zaměstatnanců v daném oboru |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Textual studies |
Skills |
---|
Textual studies |
Individual study |
Self-study of literature |
Task-based study method |
Competences |
---|
Students' portfolio |
Discussion |
One-to-One tutorial |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Group presentation at a seminar |
Skills |
---|
Group presentation at a seminar |
Individual presentation at a seminar |
Self-evaluation |
student doprezentuje vybranou oblast se zaměřením na studovaný obor s využitím moderních didaktických zásad v andragogice |
Recommended literature
|
-
BENEŠ, Milan. Andragogika. 2. vyd., Praha: Grada. 2014. 176 s. ISBN 978-80-247-4824-5..
-
Juřeníková, Petra. Zásady edukace v ošetřovatelské praxi. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-2171-2.
-
KUBEROVÁ, Helena. Didaktika ošetřovatelství, Praha: Portál, 2010, ISBN 978-80-7367-684-1..
-
MUŽÍK, Jaroslav. Andragogická didaktika. Řízení vzdělávacího procesu. Praha: Wolters- Kluwer, 2011. 324 s. ISBN 978-80-7357-581-6..
-
NEMCOVÁ, Jana a kol. Moderná edukácia v ošetrovateĺstve. Martin: Osveta, 2010, 258 s. ISBN 978-80-8063-321-9..
-
PALÁN, Zdeněk, LANGER, Tomáš. Základy andragogiky. Praha: UJAK. 2008. 183 s. ISBN 978-80-86723-58-7..
-
PLAMÍNEK, Jiří. Vzdělávání dospělých. Praha: Grada. 2014. 336 s. ISBN 978-80247-4806-1..
-
Průcha, Jan. Andragogický výzkum. Praha : Grada, 2014. ISBN 978-80-247-5232-7.
-
PRŮCHA, Jan, VETEŠKA, Jaroslav. Andragogický slovník. 2. vyd. Praha: Grada. 2015. 320 s. ISBN 978-80-247-4748-4..
-
ROHLÍKOVÁ, Lucie, VEJVODOVÁ, Jana, ČERNÍK, Roman. Konstruktivismus v praxi vysokých škol. Plzeň: ZČU. 2011. 144 s. ISBN 978-80-7043-983-8..
-
SVĚRÁKOVÁ, Marcela. Edukační činnost sestry. Praha: Galén. 2012. 63 s. ISBN 978-8072628452..
-
VETEŠKA, Jaroslav. Kompetence ve vzdělávání dospělých. Praha: UJAK, 2010. 159 s. ISBN 978-80-86723-98-3..
-
ZOUNEK, Jiří, SUDICKÝ, Petr. E-learning. Učení se on-line technologiemi. Praha: Wolters Kluwer. 2012. 248 s. ISBN 978-80-7357-903-6..
|