Lecturer(s)
|
|
Course content
|
Lectures: - Multicultural and transcultural nursing - basic concepts, historical context - Development of transcultural nursing, comprehensive view of multicultural education. - Ethnic, religious communities in the Czech Republic: historical development, philosophy of life of the community, characteristics, spiritual development, health assessment in the community - Legislative framework regarding health care provided to foreigners - Model Madeleine Leininger, Joyce Newman Giger and Ruth Elaine Davidhizar - Model development of cultural competence - Joseph Campinho - Baco, Larry Purnell - Model development of cultural competence - Irena Papadopoulus, Mary vests and Gina Taylor - Ethical aspects and human rights in a multicultural nursing approach - Ethnic climate in the Czech Republic, the current situation, migration trends, issues of integration and delivery of healthcare - Selected minorities, ethnic and religious groups Contents of seminars: - Culture shock and its prevention - Intercultural communication, communication barriers, communication etiquette, addressing multicultural issues - Specifics of nonverbal communication with foreigners in outpatient and hospital care - Application of culturally specific nursing models - Madeleine Leininger, Joyce Newman Giger and Ruth Elaine Davidhizar and more - Educational Activities of nurses with regard to their ethnic, national or religious affiliation client specifics of education of foreigners.
|
Learning activities and teaching methods
|
Interactive lecture, Lecture supplemented with a discussion, Discussion, Multimedia supported teaching, Seminar
- Contact hours
- 15 hours per semester
- Presentation preparation (report) (1-10)
- 10 hours per semester
- Team project (50/number of students)
- 40 hours per semester
- Graduate study programme term essay (40-50)
- 15 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
Basic knowledge of the current situation in the cultural and social. |
objasní význam základních pojmů multikulturní výchovy a tyto pojmy komparuje |
Vyjmenuje a charakterizuje související legislativní normy |
charakterizuje hlubší specifika (kulturní, náboženská sociální, vzdělanostní) vybraných etnických skupin obyvatelstva |
Charakterizuje záklední kulturně specifické ošetřovatelské modely |
vyjmenuje základní etické a filosofické principy uplatňované během multikulturní a transkulturní ošetřovatelské péče. |
Skills |
---|
Popíše a analyzuje svůj postoj a přístup při poskytování zdravotní a ošetřovatelské péče cizincům |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
charakterizuje vývoj transkulturního ošetřovatelství |
vysvětlí související pojmosloví a souhrnný pohled na multikulturní výchovu |
vysvětlí legislativní rámec související s poskytováním zdravotní péče cizincům |
vysvětlí problémy související se současnou migrační krizí |
charakterizuje interkulturní komunikaci a specifikuje možné komunikační problémy a možnosti jejich řešení |
vysvětlí specifika filozofií a životních priorit vybraných etnických, kulturních a náboženských skupin |
chrakterizuje problemtaiku kulturního šoku při ošetřování cizinců |
vysvětlí principy a využití jednotlivýcgh kulturně specifických modelů v praxi |
vysvětlí etické aspekyt poskytování multikulturní ošetřovatelské péče |
Skills |
---|
využívá kulturně specifické modely během poskytování ošetřovatelské péče v praxi |
aplikuje vhodné komunikační metody během provádění edukační činnosti sestry s ohledem na etnickou, národnostní či náboženskou příslušnost klienta |
adekvátně řeší problematické situace vzniklé během poskytování ošetřovatelské péče cizincům či odsobám jiné kultury |
Competences |
---|
samostatně a odpovědně se rozhodují v známých multikulturních a transkulturních souvislostech koordinuje činnost týmu a nese odpovědnost za jeho výsledky do řešení multikulturních a transkulturních problémů zahrnuje úvahu o jejich etickém rozměru využívá své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti v alespoň jednom cizím jazyce samostatně získává další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, a samostatným studiem teoretických poznatků oboru Multikulturní (transkulturní) ošetřovatelství |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Interactive lecture |
Seminar |
Multimedia supported teaching |
Discussion |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture with visual aids |
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
Competences |
---|
Clinical practice under supervision |
Task-based study method |
Cooperative instruction |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Individual presentation at a seminar |
Continuous assessment |
Project |
Seminar work |
Skills |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Group presentation at a seminar |
Competences |
---|
Self-evaluation |
Project |
Recommended literature
|
-
GULOVÁ, Lenka. Kompedium multikulturní výchovy. Brno: Masarykova univerzita. 2012. 209 s. ISBN 978-80-210-6147-7..
-
IVANOVÁ, Kateřina, Lenka ŠPIRUDOVÁ a Jana KUTNOHORSKÁ. Multikulturní ošetřovatelství 1. Praha: Grada, 2005. 248 s. ISBN 80-247-1212-1..
-
KUTNOHORSKÁ, Jana. Multikulturní ošetřovatelství pro praxi. Praha: Grada, 2013. 160 s. ISBN 978-80-2474413-1..
-
NAVRÁTIL Pavel. Romové v české společnosti. Praha: Portál. 2003. 223 s. ISBN 80-7178-741-8..
-
PRŮCHA, Jan. Multikulturní výchova. 2. vyd. Praha: Triton. 2011. 167 s. ISBN 978-80-7387-2502-2..
-
RYŠLINKOVÁ, Markéta. Česká sestra v arabském světě: multikulturní ošetřovatelství v praxi. Praha: Grada, 2009. 123 s. ISBN 978-80-247-2856-8..
-
SCHEU Harald Christian. Migrace a kulturní konflikty. Praha: Auditorium. 2011. 322 s. ISBN 978-80-87284-07-0..
-
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Menšiny a migranti v České republice. Praha: Portál. 2001. 188 s. ISBN 80-7178-648-9..
-
ŠIŠKOVÁ, Tatjana. Výchova k toleranci proti rasismu - multikulturní výchova v praxi. 2. vyd. Praha: Portál. 2008. 273 s. ISBN 80-7367-182-4..
-
ŠPIRUDOVÁ, Lenka, a kol. Pečujeme o klienty odlišných etnik a kultur. Transkulturní péče v praxi aneb jek překonávat komunikační a kulturní bariéry při péči o pacienty odlišných etnik a kultur. Uživatelský manuál pro lůžková zdravotnická zařízení v ČR. Olomouc 2004. 302s. [elektronický zdroj]. Dostupné z:.
-
ŠPIRUDOVÁ, Lenka, TOMANOVÁ, Danuška, KUDLOVÁ, Pavla a Renata HALMO. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada. 2006. 248 s. ISBN 80-247-1213-X..
-
ŠTEFKO, Martin, KOLDINSKÁ Kristina. Sociální práva cizinců. Praha: C.K. Beck. 2013. 285 s. ISBN 978-80-7400-464-3..
|