Course: Methodology of nursing subjects 1

« Back
Course title Methodology of nursing subjects 1
Course code KOS/NOPK1
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Čagánková Eliška, Mgr. DiS.
  • Frei Jiří, PhDr. Mgr. Ph.D., MBA
  • Vaňková Milena, Mgr. Ph.D.
Course content
- Expectations of clinical workplaces, students and teachers - Teaching environment of professional classroom, clinical workplace - Interactive process and leading at clinical workplace - Goals of practical instruction - Assessment of practical instruction - Preparation of practical instruction - Creation of goals in the practical teaching of nursing - Evaluation, self-reflection, reflection - Preparation of documentation for practical training - Preparation of plans for theoretical instruction

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • Contact hours - 13 hours per semester
  • Graduate study programme term essay (40-50) - 40 hours per semester
prerequisite
Knowledge
charakterizovat jednotlivé taxonomie výukových cílů
vysvětlit základní pojmosloví a terminologii edukační činnosti sestry
popsat edukační plán pacienta
specifikovat roli sestry v edukačním procesu v ošetřovatelství
popsat edukační proces u pacienta
Skills
vytvořit edukační plán konkrétního pacienta
vhodně zvolit jednotlivé edukační cíle a aplikovat je v edukačním plánu pacienta
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
charakterizovat pedagogický proces a pedagogickou dokumentaci
Charakterizovat poznatky a praktické dovednosti z didaktiky ošetřovatelských předmětů v případě teoretického a praktického vyučování
Popsat a analyzovat didaktické zásady ve výuce ošetřovatelství
vysvětlit taxonomie a vlastnosti výukových cílů v ošetřovatelských předmětech
vysvětlit využití pedagogických a andragogických metod při vedení teoretické výuky i výuky v ošetřovatelských disciplínách na klinických pracovištích
charakterizovat proces hodnocení výuky
vysvětlit zařazení motivačních prvků využívaných během edukačního procesu
Skills
využívá správné didaktické zásady při výuce v pedagogické praxi
správně provádí evaluaci výuky během pedagogické praxe
aplikuje hodnotící a sebehodnotící metody během pedagogické praxe
aplikuje konkrétní motivační prvky v edukačním procesu
aplikuje pedagogické/andragogické principy v procesu plánování, realizace i hodnocení své výuky
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Seminar
Lecture supplemented with a discussion
Interactive lecture
Textual studies
Self-study of literature
Individual study
One-to-One tutorial
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Competences
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Individual study
Task-based study method
Self-study of literature
One-to-One tutorial
assessment methods
Knowledge
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Self-evaluation
Skills
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Continuous assessment
Self-evaluation
Skills demonstration during practicum
Competences
Seminar work
Individual presentation at a seminar
Skills demonstration during practicum
Self-evaluation
Continuous assessment
Recommended literature
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
  • JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 136 s. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4..
  • Kopecký, Miroslav. Didaktika zdravotní tělesné výchovy / Miroslav Kopecký. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
  • PAPÁČEK, Miroslav (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování: (DiBi 2010): sborník příspěvků semináře: 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2010, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7394-210-6..
  • VANĚČEK, David. Didaktika obecná a oborová. Vyd. 1. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012, 134 s. ISBN 978-80-01-05151-1..
  • ZORMANOVÁ, Lucie. Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 239 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester