Lecturer(s)
|
-
Frei Jiří, PhDr. Mgr. Ph.D., MBA
-
Čagánková Eliška, Mgr. DiS.
-
Vaňková Milena, Mgr. Ph.D.
|
Course content
|
Curriculum: - Teamwork - creating teaching strategies. - Efficient analysis and preparation of teaching environment, preparing optimal conditions for teaching process. - Interactive process and leading at clinical workplace - mentoring, coaching. - Preparation of the evaluation process and evaluation of practical training - evaluation systems (self-reflection). - Optimal preparation and timing of the targets of practical training and their implementation with regard to environmental factors. - Preparation of documentation for practical training. - Ethical aspects of practical training. - Preparation of plans for theoretical instruction. - Fundamentals of optimal rhetoric. - Obligations and rights of teachers in the context of theoretical and practical training. - Appropriate teaching methods to ensure maximum effectiveness of teaching. - Specifics of teaching in a medical environment.
|
Learning activities and teaching methods
|
Lecture, Seminar
- E-learning (given by an e-learning course)
- 15 hours per semester
- Preparation for an examination (30-60)
- 25 hours per semester
- Contact hours
- 13 hours per semester
|
prerequisite |
---|
Knowledge |
---|
charakterizovat jednotlivé taxonomie výukových cílů |
vysvětlit základní pojmosloví a terminologii edukační činnosti sestry |
popsat edukační plán pacienta |
specifikovat roli sestry v edukačním procesu v ošetřovatelství |
popsat edukační proces u pacienta |
charakterizivat pedagogický proces a pedagogickou dokumentaci |
vysvětlit výukové cíle a jejich evaluaci v rámci pedagogického procesu |
popsat jednotlivé motivační prvky v edukačním procesu |
vysvětlit hodnocení, sbehodnocení, reflexi a sebereflexi v souvislosti s edukační činností sestry |
Skills |
---|
aplikuje základní didaktické zásady během klinické praxe při edukaci pacienta |
využívá hodnotící a sebehodnotící prvky při evaluaci své pedagogické/edukační činnosti v rámci odborné praxe |
vytváří edukační plány pro teoretickou i praktickou výuku |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
learning outcomes |
---|
Knowledge |
---|
popíše organizační metody výuky v ošetřovatelských předmětech |
charakterizuje vývoj vzdělávací role v ošetřovatelské praxi |
Objasní význam aktivizačních metod ve vyučování |
Vysvětlí aplikace teoretických poznatků a praktických dovedností z didaktiky v teoretické výuce ošetřovatelských předmětů a klinické praxi |
Skills |
---|
analyzuje vzdělávací program z hlediska očekávaných výstupů |
Správně interpretuje komunikační účinky ústních i písemných projevů studentů |
aplikuje vhodné vyučovací metody |
dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinuje činnost týmu |
využívá organizační metody výuky ve výuce ošetřovatelských předmětů |
Competences |
---|
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
N/A |
teaching methods |
---|
Knowledge |
---|
Lecture |
Seminar |
Interactive lecture |
Lecture supplemented with a discussion |
Textual studies |
Task-based study method |
One-to-One tutorial |
Self-study of literature |
Skills |
---|
Lecture supplemented with a discussion |
Seminar |
Interactive lecture |
Skills demonstration |
Individual study |
One-to-One tutorial |
Students' portfolio |
Self-study of literature |
Task-based study method |
Multimedia supported teaching |
Internship |
Competences |
---|
Interactive lecture |
Seminar |
Lecture supplemented with a discussion |
Multimedia supported teaching |
One-to-One tutorial |
Self-study of literature |
Individual study |
Task-based study method |
Internship |
assessment methods |
---|
Knowledge |
---|
Oral exam |
Seminar work |
Continuous assessment |
Self-evaluation |
Skills |
---|
Oral exam |
Skills demonstration during practicum |
Continuous assessment |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Self-evaluation |
Competences |
---|
Skills demonstration during practicum |
Individual presentation at a seminar |
Seminar work |
Oral exam |
Self-evaluation |
Continuous assessment |
Recommended literature
|
-
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
-
JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 136 s. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4..
-
Kopecký, Miroslav. Didaktika zdravotní tělesné výchovy / Miroslav Kopecký. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
-
PAPÁČEK, Miroslav (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování: (DiBi 2010): sborník příspěvků semináře: 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2010, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7394-210-6..
-
VANĚČEK, David. Didaktika obecná a oborová. Vyd. 1. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012, 134 s. ISBN 978-80-01-05151-1..
-
ZORMANOVÁ, Lucie. . Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 239 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9..
|