Course: Methodology of nursing subjects 2

« Back
Course title Methodology of nursing subjects 2
Course code KOS/NOPK2
Organizational form of instruction Lecture + Seminar
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course unspecified
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Course availability The course is available to visiting students
Lecturer(s)
  • Frei Jiří, PhDr. Mgr. Ph.D., MBA
  • Čagánková Eliška, Mgr. DiS.
  • Vaňková Milena, Mgr. Ph.D.
Course content
Curriculum: - Teamwork - creating teaching strategies. - Efficient analysis and preparation of teaching environment, preparing optimal conditions for teaching process. - Interactive process and leading at clinical workplace - mentoring, coaching. - Preparation of the evaluation process and evaluation of practical training - evaluation systems (self-reflection). - Optimal preparation and timing of the targets of practical training and their implementation with regard to environmental factors. - Preparation of documentation for practical training. - Ethical aspects of practical training. - Preparation of plans for theoretical instruction. - Fundamentals of optimal rhetoric. - Obligations and rights of teachers in the context of theoretical and practical training. - Appropriate teaching methods to ensure maximum effectiveness of teaching. - Specifics of teaching in a medical environment.

Learning activities and teaching methods
Lecture, Seminar
  • E-learning (given by an e-learning course) - 15 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 25 hours per semester
  • Contact hours - 13 hours per semester
prerequisite
Knowledge
charakterizovat jednotlivé taxonomie výukových cílů
vysvětlit základní pojmosloví a terminologii edukační činnosti sestry
popsat edukační plán pacienta
specifikovat roli sestry v edukačním procesu v ošetřovatelství
popsat edukační proces u pacienta
charakterizivat pedagogický proces a pedagogickou dokumentaci
vysvětlit výukové cíle a jejich evaluaci v rámci pedagogického procesu
popsat jednotlivé motivační prvky v edukačním procesu
vysvětlit hodnocení, sbehodnocení, reflexi a sebereflexi v souvislosti s edukační činností sestry
Skills
aplikuje základní didaktické zásady během klinické praxe při edukaci pacienta
využívá hodnotící a sebehodnotící prvky při evaluaci své pedagogické/edukační činnosti v rámci odborné praxe
vytváří edukační plány pro teoretickou i praktickou výuku
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
learning outcomes
Knowledge
popíše organizační metody výuky v ošetřovatelských předmětech
charakterizuje vývoj vzdělávací role v ošetřovatelské praxi
Objasní význam aktivizačních metod ve vyučování
Vysvětlí aplikace teoretických poznatků a praktických dovedností z didaktiky v teoretické výuce ošetřovatelských předmětů a klinické praxi
Skills
analyzuje vzdělávací program z hlediska očekávaných výstupů
Správně interpretuje komunikační účinky ústních i písemných projevů studentů
aplikuje vhodné vyučovací metody
dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinuje činnost týmu
využívá organizační metody výuky ve výuce ošetřovatelských předmětů
Competences
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
N/A
teaching methods
Knowledge
Lecture
Seminar
Interactive lecture
Lecture supplemented with a discussion
Textual studies
Task-based study method
One-to-One tutorial
Self-study of literature
Skills
Lecture supplemented with a discussion
Seminar
Interactive lecture
Skills demonstration
Individual study
One-to-One tutorial
Students' portfolio
Self-study of literature
Task-based study method
Multimedia supported teaching
Internship
Competences
Interactive lecture
Seminar
Lecture supplemented with a discussion
Multimedia supported teaching
One-to-One tutorial
Self-study of literature
Individual study
Task-based study method
Internship
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Seminar work
Continuous assessment
Self-evaluation
Skills
Oral exam
Skills demonstration during practicum
Continuous assessment
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Self-evaluation
Competences
Skills demonstration during practicum
Individual presentation at a seminar
Seminar work
Oral exam
Self-evaluation
Continuous assessment
Recommended literature
  • ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Vydání 1. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7..
  • JAROŠOVÁ, Darja a Renáta ZELENÍKOVÁ. Ošetřovatelství založené na důkazech: evidence based nursing. 1. vyd. Praha: Grada, 2014, 136 s. Sestra (Grada). ISBN 978-80-247-5345-4..
  • Kopecký, Miroslav. Didaktika zdravotní tělesné výchovy / Miroslav Kopecký. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, 2014. ISBN 978-80-244-4093-4.
  • PAPÁČEK, Miroslav (ed.). Didaktika biologie v České republice 2010 a badatelsky orientované vyučování: (DiBi 2010): sborník příspěvků semináře: 25. a 26. března 2010, Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2010, 1 CD-ROM. ISBN 978-80-7394-210-6..
  • VANĚČEK, David. Didaktika obecná a oborová. Vyd. 1. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2012, 134 s. ISBN 978-80-01-05151-1..
  • ZORMANOVÁ, Lucie. . Obecná didaktika: pro studium a praxi. Vyd. 1. Praha: Grada, 2014, 239 s. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4590-9..


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester