|
Vyučující
|
-
Klimtová Václava, Mgr.
-
Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Moodle - e-learning, CW. 1. Komplexní pohled na člověka ve zdraví a nemoci. Programy ochrany a podpory zdraví. Soudobá klasifikace nemocí. 2. Potřeby, práva a povinnosti dětí. Rodina: její funkce, poruchy rodiny, náhradní rodinná péče. 3. Současný systém péče o dítě: ambulantní primární péče, lůžková péče, vývoj preventivního zaměření pediatrie. 4. Rozdělení dětského věku: charakteristika jednotlivých období. Specifika mladšího školního věku, sekulární trend. 5. Denní režim dítěte: spánek, strava, aktivita, hygiena dítěte, zdravý způsob života. 6. Imunita: aktivní tvorba protilátek, pasivní přenos protilátek, očkování. 7. Prevence a včasná detekce nemocí: primární, sekundární, terciární prevence, podpora zdraví, zdravotní výchova a zdravotní gramotnost. 8. Vyšetření dítěte: anamnéza (rodinná, osobní, nynější onemocnění), objektivní vyšetření dítěte (hodnocení celkového chování dítěte, fyzikální vyšetření, stanovení pracovní diagnózy). 9. Akutní stavy dušnosti: aspirace, zánět v oblasti hrtanu, záněty dolních cest dýchacích, akutní astmatický záchvat. Péče o dítě - role učitele. 10. Úrazy a otravy: polytraumata, úrazy hlavy, poranění hrudníku a břicha, závažná krvácení, tepelný úraz, otravy u dětí. Péče o dítě - role učitele. 11. Závažné alergické reakce. Křeče v dětském věku. Péče o dítě - role učitele. 12. Infekční nemoci dětského věku: virové hepatitidy, exantémové choroby, borelióza, parazitární onemocnění. 13. Vybrané chronické choroby.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
- 20 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 18 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - znalost biologie člověka v rozsahu středoškolského učiva. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - základy poskytování laické první pomoci. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| - popsat programy ochrany a podpory zdraví, |
| - vymezit potřeby, práva a povinnosti dětí, |
| - charakterizovat jednotlivá období dětského věku, s akcentací mladšího školního věku, |
| - odlišit aktivní a pasivní imunizaci, |
| - vysvětlit význam očkování, |
| - objasnit význam vyšetření dítěte, včetně sběru anamnestických údajů, |
| - popsat příznaky a průběh vybraných infekčních chorob, |
| - popsat příznaky a průběh vybraných chronických chorob. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| - poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi v akutním stavu dušnosti - role učitele, |
| - poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s úrazem či otravou - role učitele, |
| - poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s křečemi - role učitele, |
| - poskytnout adekvátní péči dítěti/žákovi s alergickou reakcí - role učitele. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
| mgr. studium: samostatně řeší etické problémy, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Řešení problémů, |
| E-learning, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Samostatná práce studentů, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Řešení problémů, |
| E-learning, |
| Samostatná práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Přednáška založená na výkladu, |
| Řešení problémů, |
| E-learning, |
| Samostatná práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Kombinovaná zkouška, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Písemná zkouška, |
| Seminární práce, |
|
Doporučená literatura
|
-
ECR. GUIDELINES 2021. 2021.
-
Fialová, L., Flemr, L., Marádová, E., Mužík, V. Vzdělávací oblast: Člověk a zdraví v současné škole.. Praha: Karolinum, 2015. ISBN 978-80-2462-885-1.
-
Kalman, M., Vašíčková, J. (eds.). Zdraví a životní styl dětí a školáků.. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci., 2013. ISBN 978-80-244-3409-4.
-
Klíma, J. et al. Pediatrie pro nelékařské zdravotnické obory.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5014-9.
-
KŘÍŽOVÁ, E. Zdraví - kultura - společnost. Praha: Karolinum, 2018. ISBN 978-80-246-3937-6.
-
Kukla, L. et al. Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí.. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-3874-1.
|