|
Vyučující
|
-
Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
1.) Alternativní a inovativní mateřské školy 2.) Waldorfská pedagogika 3.) Montessori pedagogika 4.) Daltonský plán 5.) Začít spolu 6.) Lesní MŠ 7.) Reggio pedagogika 8.) Pedagogika Franze Ketta 9.) Mateřská škola podporující zdraví
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
- Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
- 24 hodin za semestr
- Kontaktní výuka
- 6 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 38 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| vysvětlit klíčové pedagogické pojmy |
| vysvětlit principy osobnostně orientovaného modelu předškolní výchovy |
| popsat základní principy vybraných alternativních pedagogických směrů v předškolním vzdělávání |
| Odborné dovednosti |
|---|
| prezentovat poznatky získané v literatuře v psané i mluvené formě |
| hodnotit průběh pedagogického procesu |
| využívat různé metody pedagogického diagnostikování |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
| bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
| bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| popsat charakteristiky, metody a principy jednotlivých alternativních programů |
| porovnat jednotlivé alternativní vzdělávací programy a hovořich o jejich shodách a rozdílech |
| Odborné dovednosti |
|---|
| komparovat jednotlivé alternativní přístupy ke vzdělávání |
| identifikovat prvky, které obohatí vlastní pedagogickou praxi |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
| bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Seminární výuka (diskusní metody), |
| Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
| Prezentace práce studentů, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Individuální prezentace |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Ústní zkouška, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Kolokvium, |
|
Doporučená literatura
|
-
GARDOŠOVÁ, Juliana a Lenka DUJKOVÁ. zdělávací program Začít spolu: metodický průvodce pro předškolní vzdělávání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0106-9.
-
Havlínová, Miluše. Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole : rozšířený a aktualizovaný modelový program (dokument a metodika). Vyd. 1. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-383-8.
-
Keller, Godi. Škola srdce(m) : waldorfské inspirace a proměny současné pedagogiky. Vydání první. 2018. ISBN 978-80-7530-130-7.
-
Lukášová, Hana. Cesty k pedagogice obratu. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, katedra pedagogiky primárního a alter, 2013. ISBN 978-80-7464-222-7.
-
Montessori, Maria. Objevování dítěte. Vydání druhé, v Portále první, revidované. 2017. ISBN 978-80-262-1234-8.
-
Průcha, Jan. Alternativní školy a inovace ve vzdělávání. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-977-1.
-
Smolková, Táňa. Dítě v úctě přijmout-- : vzdělávací program waldorfské mateřské školy. 1. vyd. Praha : Maitrea, 2007. ISBN 978-80-903761-2-0.
-
Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
|