Course: Final State Examination - Pedagogy and Psychology

« Back
Course title Final State Examination - Pedagogy and Psychology
Course code KPG/BSZK
Organizational form of instruction no contact
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 0
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
  • Baťko Jan, Mgr. Ph.D.
  • Benediktová Lenka, Mgr. Ph.D.
  • Filipi Zbyněk, PhDr. Ph.D.
  • Jakeš Tomáš, PhDr. Ph.D.
  • Král Jan, Mgr.
  • Mainz Denis, PhDr. Ph.D.
  • Rohlíková Lucie, Doc. PhDr. Ph.D.
  • Vrbík Václav, Doc. Ing. CSc.
  • Bezděka Jan, Mgr.
  • Frank Filip, Mgr. Ph.D.
  • Lomička Zdeněk, Mgr.
  • Moc Pavel, Mgr. Ph.D.
  • Průcha Tomáš, Mgr. Ph.D.
  • Zíka Miroslav, Mgr.
  • Slavík Jan, Doc. PaedDr. CSc.
  • Hajerová Müllerová Lenka, Prof. PhDr. Ing. Ph.D., MPH
Course content
The thematic areas of the state examination are based on the results of learning the basic theoretical subjects in the study plan: General Psychology and Psychology of Personality, Developmental Psychology, General Pedagogy and Didactics and Foundations of Reflection and Evaluation of Teaching Quality. The interpretation of the question is to be designed as an illustration of theoretical concepts with concrete examples from the analysis of practice and vice versa, emphasising the student's areas of expertise. It is about the appropriate documentation of practical examples (from the professional portfolio) with theoretical conceptual interpretations. This requirement is therefore repeated for each strand. A list of the literature studied must be submitted for the state examination.

Learning activities and teaching methods
Discussion, Skills demonstration
prerequisite
Knowledge
Apply pedagogical knowledge to your field of study.
to synthesize the knowledge of different subject areas of the study program of the given study program and to apply them in solving a specific problem or question.
Apply pedagogical knowledge, skills and attitudes to the field of study and pedagogical practice.
Skills
Identify the core knowledge of the field of study, linking them to each other.
Reflect teaching lessons from a graduate practice in the form of a student portfolio
learning outcomes
Knowledge
To apply the pedagogical knowledge, skills and attitudes in a field of study and in an educatinal practice.
To be oriented in a professional literature.
Skills
To integrate the knowledge, skills and attitudes gained in pedagogical disciplines in the field of study.
To use the professsional literature in synthesizing the gained knowledge.
To work with literature and other kinid of study support.
teaching methods
Knowledge
Group discussion
assessment methods
Written exam
Recommended literature
  • RVP pro ZV, SŠ v platném znění.
  • Bendl, Stanislav. Základy sociální pedagogiky. 2016. ISBN 978-80-7290-881-3.
  • Dvořáček, Jiří. Základy pedagogiky. Vydání první. 2014. ISBN 978-80-245-2014-8.
  • DVOŘÁK, D., GREGER, D., JANÍK, T., PRŮCHA, J. a kol. Srovnávací pedagogika-proměny a výzvy. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
  • Dvořák, Dominik; Greger, David,; Janík, Tomáš,; Průcha, Jan,; Rabušicová, Milada,; Spilková, Vladimíra,; Starý, Karel,; Straková, Jana,; Walterová, Eliška. Srovnávací pedagogika proměny a výzvy. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7290-910-0.
  • HAVLÍK, R., KOŤA, J. Sociologie výchovy a školy. Praha: Karolinum, 2002. ISBN 978-80-262-0042-0.
  • JANÍK, T. et al. Kvalita (ve) vzdělávání. Obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. Brno: Masarykova univerzita, 2013. ISBN 978-80-210-6349-5.
  • KOPŘIVA, K. Lidský vztah jako součást profese. Praha: Hestia, 1995. ISBN 978-80-262-1147-1.
  • KORTHAGEN, F. A., KESSELS, J., KOSTER, B., LAGERWERF, B., WUBBELS, T. Jak spojit praxi s teorií: didaktika realistického vzdělávání učitelů. Brno: Paido, 2011. ISBN 978-80-7315-221-5.
  • KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. a kol. Člověk-prostředí-výchova. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-73150-04-2.
  • Kraus, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. 2014. ISBN 978-80-262-0643-9.
  • Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
  • Maňák, Josef; Švec, Vlastimil. Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6.
  • MAZAČOVÁ, N. Vybrané problémy obecné didaktiky. Praha: PdF UK, 2014. ISBN 978-80-7290-677-2.
  • Moree, Dana. Základy interkulturního soužití. Vydání první. 2015. ISBN 978-80-262-0915-7.
  • NOVOSAD, L. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
  • Petlák, Erich. Všeobecná didaktika. 3. vydanie. 2016. ISBN 978-80-8153-064-7.
  • Pipeková, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • Procházka, Miroslav. Sociální pedagogika. Vyd. 1. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3470-5.
  • PRŮCHA, J. Vzdělávání a školství ve světě: základy mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-290-4.
  • Průcha, Jan. Srovnávací pedagogika : mezinárodní komparace vzdělávacích systémů. 3., aktualizované vydání. 2015. ISBN 978-80-262-0870-9.
  • SLAVÍK, J., HAJEROVÁ MŰLLEROVÁ, L., SOUKUPOVÁ, P. et al. Reflexe a hodnocení kvality výuky I. Plzeň: ZČU, 2020. ISBN 978-80-261-0920-4.
  • SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Brno: Masarykova univerzita, 2017. ISBN 978-80-210-8568-8.
  • Slowík, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. 2016. ISBN 978-80-271-0095-8.
  • Šafránková, Dagmar. Pedagogika. Praha: Grada, 2019. ISBN 978-80-247-5511-3.
  • Vágnerová, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vydání páté. 2012. ISBN 978-80-262-0225-7.
  • Vališová, Alena,; Kasíková, Hana,; Bureš, Miroslav. Pedagogika pro učitele. 2., rozĹĄ. a aktualiz. vyd. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3357-9.
  • WALTEROVÁ, E. Srovnávací pedagogika: Vývoj a proměny v globálním kontextu. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2006. ISBN 80-7290-269-5.
  • ZORMANOVÁ, L. Obecná didaktika. Praha: Grada Publishing, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester