Course: Didactis of natural science education for kindergarten 2

« Back
Course title Didactis of natural science education for kindergarten 2
Course code KPG/DPMS2
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Podroužek Ladislav, Doc. PaedDr. Ph.D.
  • Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
  • Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
Course content
1.) The physical part of natural science education - observation and experiments. Simple machines. 2.) Meteorological part of natural science education. 3.) Inanimate nature in kindergarten. Rocks and minerals. 4.) Water, air, sunshine. Water circle in the nature. Water as an basic condition of life on Earth. Photosynthesis. 5.) Pedology - the basic knowledge of soil. 6.) Botanical part of natural science education - physiology and morphology of plants. 7.) Mosses, ferns, lycopodiums, horsetails and mushrooms in kindergarten. 8.) The observation and identification of plants in kindergarten - gymnospermous and angiospermous plants. The utilization of wood, wooden products. Tree growth. 9.) Observation and identification of plants in kindergarten - fruit, vegetable and arable crops. 10.) Observation and identification of plants in kindergarten - indoor plants, decorative plants, trees and bushes. Medicinal and toxic herbs. Plants protected in the Czech Republic. 11.) Learning about nature based on ecosystems (ecological concept of exploration). Flora of the forests, waters and surrounding, meadows, fields. 12.) The description and basic analysis of world biomes. Description and identification of selected representatives of fauna and flora. Exotic fruit - description and identification of basic imported fruit. 13.) Methods, forms and didactical means in the botanical part of natural science education. Modern technology use during lessons. Plant growing in school gardens and nature spots. Environmental education - selected ecological terms.

Learning activities and teaching methods
Interactive lecture, Collaborative instruction, Project-based instruction, Multimedia supported teaching, Skills demonstration, Task-based study method, Textual studies, Lecture, Lecture with visual aids
  • Practical training (number of hours) - 39 hours per semester
  • Preparation for comprehensive test (10-40) - 20 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 40 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 5 hours per semester
prerequisite
Knowledge
Elementary knowledge of general didactics, pedagogical and developmental psychology. Fundamental knowledge of natural science at level of elementary or secondary school and common life.
Zvládat úkoly vymezené v předmětu DPMS1. Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole.
Skills
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ. Poznat a charakterizovat vybrané rostliny, živočichy a přírodní jevy.
learning outcomes
Knowledge
Ability of transformation of natural science knowledge in the kindergarten. Ability of working and creating ŠVP in the field of subjects focused on nature and society. Ability of applying gained information into practice creatively.
Ovládat základní přírodovědné poznatky z oblasti botaniky, zoologie, biologie člověka a neživé přírody s ohledem na práci s dětmi v mateřské škole. Umět využívat základní pedagogické a didaktické kategorie v práci v MŠ.
Skills
Umět didakticky transformovat přírodovědné a společenskovědní poznatky s ohledem na děti mladšího školního věku. Vést přiměřená pozorování a provádět jednoduché pokusy vhodné pro práci v MŠ. Vytvářet vzdělávací programy a vzdělávací plány pro přírodovědnou a společenskovědní oblast v MŠ.
teaching methods
Knowledge
Lecture
Lecture with visual aids
Interactive lecture
Multimedia supported teaching
Task-based study method
Textual studies
Skills demonstration
Project-based instruction
Collaborative instruction
Lecture supplemented with a discussion
Cooperative instruction
Self-study of literature
Discussion
Skills
Task-based study method
Textual studies
Self-study of literature
Discussion
Competences
Students' portfolio
Self-study of literature
assessment methods
Knowledge
Oral exam
Test
Skills demonstration during practicum
Seminar work
Skills
Self-evaluation
Project
Recommended literature
  • RVP, RVP ZV, ŠVP volně vybrané mateřské školy.
  • Anděra, Miloš. Encyklopedie naší přírody. 1. české vyd. Praha : Slovart, 2000. ISBN 80-7209-231-6.
  • Bruce, Tina. Předškolní výchova : deset principů moderní pedagogiky a jejich aplikace v praxi. Praha : Portál, 1996. ISBN 80-7178-068-5.
  • Mladá, Jarmila. Rostliny v přírodovědě a prvouce. 1. vyd. Praha : Scientia, 1996. ISBN 80-7183-044-5.
  • Münker, Bertram. Plané rostliny střední Evropy. 1. vyd. Praha : Knižní klub, 1998. ISBN 80-7176-723-9.
  • Opravilová, Eva. Kurikulum předškolní výchovy. 1. vyd. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-210-6.
  • Podroužek, Ladislav. Didaktika prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-37-6.
  • Podroužek, Ladislav. Úvod do didaktiky prvouky a přírodovědy pro primární školu. Dobrá Voda : Aleš Čeněk, 2003. ISBN 80-86473-45-7.
  • Spilková, Vladimíra. Proměny primárního vzdělávání v ČR. Vyd. 1. Praha : Portál, 2005. ISBN 80-7178-942-9.
  • Šimik, Ondřej. Výchova předškolního dítěte ke zdravému způsobu života. 2013. ISBN 978-80-7464-402-3.
  • Šimik, Ondřej. Základy seznamování s přírodou a společností. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2007. ISBN 978-80-7368-490-7.
  • Toman, Jan; Hísek, Květoslav. Naší přírodou krok za krokem : Rostliny : Pro čtenáře od 10 let. 2., přeprac. vyd., v Albatrosu 1. vyd. Praha : Albatros, 1994. ISBN 80-00-00102-0.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (18) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (17) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (16) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter
Faculty: Faculty of Education Study plan (Version): Teacher Training for Pre-school Teachers (19) Category: Pedagogy, teacher training and social care 3 Recommended year of study:3, Recommended semester: Winter