|
Vyučující
|
-
Gažáková Eva, MgA. Ph.D.
-
Černík Roman, Mgr. et MgA.
-
Bečvářová Ivana, PaedDr. PhD.
-
Černíková Marie, MgA. Ph.D.
|
|
Obsah předmětu
|
Metody dramatické výchovy pro práci s předškolními dětmi. Práce s příběhem. Souvislost tvorby hlasu, vnitřního prožívání a řeči těla. Dech, fonace, artikulace. Hlasová a řečová rozcvička. Jednoduchá říkadla (rytmus, výslovnost). Práce s textem - příprava prozaického textu k veřejné prezentaci.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Kooperativní výuka, Individuální konzultace, Demonstrace dovedností, Samostatná práce studentů, Cvičení
- Kontaktní výuka
- 26 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 10 hodin za semestr
- Projekt individuální [40]
- 16 hodin za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit podstatu oboru dramatická výchova. Znát základní metody dramatické výchovy. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Jednat v jednoduchých herních situacích, naplňovat zadání z oblasti základních metod dramatické výchovy (plná hra, metody verbálně-zvukové a pantomimicko-pohybové). Rozlišit herní a reálnou situaci. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
| Výsledky učení |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Vysvětlit základní pojmy dramatické výchovy. Znát metody dramatické výchovy vhodné pro práci s předškolními dětmi. |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Vést činnost pro předškolní děti s využitím metod dramatické výchovy. Sdělně přečíst vybraný text pro dětského posluchače, pracovat s dětským posluchačem směrem k porozumění textu. |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Samostatná práce studentů, |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Skupinová výuka, |
| Skupinová konzultace, |
| Diskuse, |
| Samostudium, |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Skupinová konzultace, |
| Cvičení (praktické činnosti), |
| Analyticko-kritická práce s textem, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
| Sebehodnocení, |
| Odborné dovednosti |
|---|
| Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
| Obecné způsobilosti |
|---|
| Individuální prezentace, |
| Skupinová prezentace, |
|
Doporučená literatura
|
-
Emílie Zámečníková. Cesta k přednesu aneb Průvodce pro pedagogy a mladé recitátory.
-
Machková, Eva. Metodika dramatické výchovy : zásobník dramatických her a improvizací. 8. upr. a rozš. vyd. Praha : IPOS, 1999. ISBN 80-7068-105-5.
-
Martinec Václav. Učíme děti mluvit a vyprávět, aneb, Sedmero pohádek o sedmi kouzelnících. Brno. 2015.
-
Polzerová, Eva. Pohybová průprava jako součást dramatické výchovy : (průprava dětí mladšího školního věku). Praha : Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1995. ISBN 80-7068-068-7.
-
Štembergová-Kratochvílová, Šárka. Metodika mluvní výchovy dětí. Praha : Sdružení pro tvořivou dramatiku, 1994. ISBN 80-901660-1-6.
-
Valenta, J. Hraní rolí ve výchově a vyučování : s hlavním zřetelem k výchovné dramatice. Institut sociálních vztahů nakladatelství.
|