Course: Integrated didactic seminar

« Back
Course title Integrated didactic seminar
Course code KPG/IDS
Organizational form of instruction Seminary
Level of course Bachelor
Year of study 3
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 4
Language of instruction Czech
Status of course Compulsory
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Podpera Milan, Mgr. Ph.D.
  • Růžičková Veronika, Mgr. et Mgr. Ing. Ph.D. et Ph.D.
  • Plíhalová Monika, Mgr.
  • Kalistová Petra, Mgr.
  • Honzíková Jarmila, Prof. PaedDr. Ph.D.
  • Koželuhová Eva, PhDr. Ph.D.
Course content
1. An integrative approach to the design of educational content 2. Integrating art and work activities into the educational offer 3. Integration of physical and musical activities into the educational offer 4. Integration of mathematics and research activities into the educational offer 5. Integration of reading and drama activities into the educational offer 6. Concept and plan of educational offer for continuous teaching practice 7. -10. Reflection and evaluation of the implementation of the educational offer

Learning activities and teaching methods
  • Contact hours - 26 hours per semester
  • Individual project (40) - 40 hours per semester
  • Contact hours - 10 hours per semester
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • unspecified - 16 hours per semester
prerequisite
Knowledge
The student has professional knowledge of the individual areas of study in the field.
Skills
The student has professional skills in each area of study in the field.
Competences
N/A
learning outcomes
Knowledge
The student knows the basic didactic principles and can describe and explain them.
Skills
The student can apply didactic principles in planning pedagogical work.
The student is able to integrate educational content in a connected way that is familiar and understandable to children.
The student can reflect on his/her work according to the given criteria.
The student is able to prepare a professional portfolio according to the given criteria.
Competences
N/A
teaching methods
Knowledge
Seminar
Group discussion
Self-study of literature
Skills
Seminar
Individual study
Students' portfolio
Competences
Students' portfolio
Group discussion
assessment methods
Knowledge
Kolokvium
Oral exam
Skills
Portfolio
Project
Competences
Individual presentation at a seminar
Recommended literature
  • Brettschneiderová, Václava; Kubecová, Markéta. Taneční činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2018. ISBN 978-80-7496-386-5.
  • Dvořáková, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
  • Hazuková, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Raabe, 2011. ISBN 978-80-87553-30-5.
  • Jančaříková, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2017. ISBN 978-80-7496-327-8.
  • Jančaříková, Kateřina. Environmentální činnosti v předškolním vzdělávání. Praha : Josef Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-95-4.
  • KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, 2010. ISBN 978-80-86307-96-1.
  • KOŽELUHOVÁ, Eva. Čtenářské strategie u předškolních dětí a nečtenářů. 2022. ISBN 978-80-262-1858-6.
  • Kupcová, Zuzana; Nádvorníková, Hana; Růžičková, Veronika; Svobodová, Eva,; Vondrušková, Alena. Činnosti ke svátkům a tradicím v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-292-9.
  • Lišková, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha : Raabe, 2006. ISBN 80-86307-26-3.
  • MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. 2021.
  • Nádvorníková, Hana. Kognitivní činnosti v předškolním vzdělávání. 2. vydání. Praha : Raabe. 2022.
  • Nádvorníková, Hana. Polytechnické činnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. 2015. ISBN 978-80-7496-194-6.
  • Slavíková, Vladimíra; Slavík, Jan,; Eliášová, Sylva. Dívej se, tvoř a povídej! : artefiletika pro předškoláky a mladší školáky. Vydání třetí. 2019. ISBN 978-80-262-1557-8.
  • Škardová, Miroslava. Plánujeme spolu. Průvodce plánováním s respektem k potřebám každého dítěte v MŠ. .
  • Švejdová, Hana; Svobodová, Eva. Metody dramatické výchovy v mateřské škole. Praha, 2011. ISBN 978-80-262-0020-8.
  • Valenta, Petr; Brom, Zdeněk; Kellerová, Irena. Mediální činnosti v předškolním a mladším školním věku. 1. vydání. 2016. ISBN 978-80-7496-222-6.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester