|
Vyučující
|
-
Šiška Jan, prof. PhDr. Ph.D.
-
Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
-
Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.
-
Ullmanová Jiřina, Mgr. et Bc.
-
Kavalírová Kateřina, PhDr.
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět vychází z paradigmatu postulujícího tvorbu inkluzívního edukačního a širšího sociálního prostředí a obsahuje následující témata: - Právní postavení občanů, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami v oblasti vzdělávání. - Lidsko-právní dokumenty včetně koncepčních politických dokumentů ČR a EU v kontextu zdravotního postižení. - Charakteristika inkluzívního společenského prostředí, hodnotové premisy inkluzivního vzdělávání a s tím spojené termíny. - Vývoj od segregace k inkluzi. - Vytváření optimálních podmínek inkluzivního edukačního prostředí. - Inkluzivní škola, její kvalita, připravenost a klima školy, interní a externí spolupráce školy s rodiči a zákonnými zástupci a s komunitou. - Heterogenita žáků jako preferovaná sociální forma. - Revize speciálně pedagogické diagnostiky. - Kategorie speciálních vzdělávacích potřeb a jejich psychosociální a edukační specifika. - Podpůrná opatření ve vzdělávání žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami. - Pedagogické metodiky didaktiky v kontextu inkluze.
|
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednáška s diskusí, Přednáška s analýzou videozáznamu
- Příprava na zkoušku [10-60]
- 30 hodin za semestr
- Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
- 20 hodin za semestr
- Příprava prezentace (referátu) [3-8]
- 3 hodiny za semestr
|
| Předpoklady |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| orientovat se v základní pedagogické terminologii |
| Výsledky učení |
|---|
| vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii (medicínský model zdravotního postižení, sociální model zdravotního postižení, integrace, inkluze, žák s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, podpůrná opatření ve vzdělávání) |
| vysvětlit důvody pro implementaci inkluzivního vzdělávání |
| vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání |
| orientovat se v aktuální legislativě, vztahující se k realizaci inkluzivního vzdělávání na národní a mezinárodní úrovni |
| Odborné dovednosti |
|---|
| na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze |
| na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi |
| aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi |
| Vyučovací metody |
|---|
| Odborné znalosti |
|---|
| Přednáška s analýzou videozáznamu, |
| Přednáška s diskusí, |
| Seminární výuka (badatelské metody), |
| Samostudium, |
| Hodnotící metody |
|---|
| Kombinovaná zkouška, |
|
Doporučená literatura
|
-
ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; TITZL, B.; STRNADOVÁ, I. Česká psychopedie.. Praha Karolinum, 2015.
-
EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Profil inkluzivního učitele. Odense Dánsko, 2012.
-
HAVEL, J.; FILOVÁ, H. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School.. Brno Paido, 2010.
-
Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
-
Lechta, Viktor. Inkluzivní pedagogika. Vydání první. 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
-
Lechta, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
-
Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
-
ŠIŠKA, J., LATIMIER, C., KÁŇOVÁ, Š. Možnosti a perspektivy kvalitativní analýzy životních drah mladých dospělých s postižením. 2013, ISSN 1211-2720.
|