Course: Inclusive Education

« Back
Course title Inclusive Education
Course code KPG/IPG
Organizational form of instruction Lecture + Seminary
Level of course Master
Year of study not specified
Semester Winter and summer
Number of ECTS credits 2
Language of instruction Czech
Status of course Optional
Form of instruction Face-to-face
Work placements This is not an internship
Recommended optional programme components None
Lecturer(s)
  • Šiška Jan, Doc. PhDr. Ph.D.
  • Slowík Josef, PhDr. Ph.D.
  • Káňová Šárka, Mgr. Ph.D.
Course content
The course is based on the paradigm of advancing the creation of inclusive educational and social environment, and includes the following topics: - The legal status of citizens, pupils and students with special educational needs. - Human rights documents including the concept of policy documents of the Czech Republic and the EU in the context of disability. - Characteristics of inclusive environment, value premise of inclusive education and related notions. - Development from segregation to inclusion. - Creating optimal conditions for inclusive educational environment. - Inclusive School, its quality, readiness and school climate, internal and external cooperation of school with parents and guardians and the community. - Heterogenity of students as the preferred social form. - Revision of special education diagnostics. - Categories of special educational needs and their psychosocial and educational specifics. - Support measures in the education of students with special educational needs. - Teaching methodology didactics in the context of inclusion.

Learning activities and teaching methods
Lecture supplemented with a discussion, Lecture with a video analysis
  • Preparation for an examination (30-60) - 30 hours per semester
  • Undergraduate study programme term essay (20-40) - 20 hours per semester
  • Presentation preparation (report) (1-10) - 3 hours per semester
prerequisite
Knowledge
orientate in basic pedagogical terminology
learning outcomes
vymezit a na příkladech vysvětlit základní terminologii (medicínský model zdravotního postižení, sociální model zdravotního postižení, integrace, inkluze, žák s potřebou podpůrných opatření ve vzdělávání, podpůrná opatření ve vzdělávání)
vysvětlit důvody pro implementaci inkluzivního vzdělávání
vysvětlit základní principy inkluzivního vzdělávání
orientovat se v aktuální legislativě, vztahující se k realizaci inkluzivního vzdělávání na národní a mezinárodní úrovni
Skills
na základě studia aktuální odborné literatury zpracovat a kriticky reflektovat vybrané téma z oblasti inkluze
na modelových situacích reflektovat přínosy a úskalí realizace inkluze v praxi
aktivně volit a využívat vhodné nástroje a metody pro implementaci inkluzivního vzdělávání v praxi
teaching methods
Knowledge
Lecture with a video analysis
Lecture supplemented with a discussion
Seminar classes
Self-study of literature
assessment methods
Combined exam
Recommended literature
  • BIEWER, G.; BUCHNER, T.; SHEVLIN, M.; SMYTH, F.; ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; .. & Díaz, S. R. Pathways to inclusion in European higher education systems. ALTER-European Journal of Disability Research/Revue Européenne de Recherche sur le Handicap.. 2015.
  • BUCHNER, T., SMYTH, F., BIEWER, G., SHEVLIN, M., FERREIRA, M. A., TOBOSO MARTÍN, M., KÁŇOVÁ, Š. Pavingthewaythroughmainstreameducation: theinterplayoffamilies, schools and disabledstudents. Research Papers in Education, [online]. 2015, 30(4), 411 - 426 [cit. 2016/02/08]. DOI: 10.1080/02671522.2014.989175.. 2015.
  • ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; TITZL, B.; STRNADOVÁ, I. Česká psychopedie.. Praha Karolinum, 2015.
  • EVROPSKÁ AGENTURA PRO ROZVOJ SPECIÁLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ. Profil inkluzivního učitele. Odense Dánsko, 2012.
  • Hájková, Vanda; Strnadová, Iva. Inkluzivní vzdělávání : [teorie a praxe]. Vyd. 1. Praha : Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3070-7.
  • HAVEL, J.; FILOVÁ, H. Inkluzivní vzdělávání v primární škole. Inclusive Education in Primary School.. Brno Paido, 2010.
  • HAVEL, J.; KRATOCHVÍLOVÁ, J.; FILOVÁ, H. Sebehodnocení inkluzivního prostředí na 1. stupni základních škol.. Brno MU, 2009.
  • Květoňová-Švecová, Lea; Strnadová, Iva,; Hájková, Vanda. Cesty k inkluzi. Vyd. 1. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2086-2.
  • Lechta, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky : dítě s postižením, narušením a ohrožením ve škole. Vyd. 1. Praha : Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-679-7.
  • Slowík, J. Speciální pedagogika. Praha, 2007.
  • ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; BEADLE-BROWN, J. Aktivní občanství lidí se zdravotním postižením v Evropě: Active Citizenship of People with Disabilities in Europe. In: Sborník TRUHLÁŘOVÁ, Z.; LEVICKÁ J. A M. SMUTEK. Sociální práce v kontextu lidských práv: Social work in the Context of Human Rights: sborník z konference XI. Hradecké dny sociální práce, Hradec Králové, 10.-11. října 2014.. Hradec Králové, 2014.
  • ŠIŠKA, J.; KÁŇOVÁ, Š.; LATIMIER, C. & Holasová, P. Milestones and Challenges: Investigating Life Course of Young Women with Disabilities who Grew up in Foster Families. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014.
  • ŠIŠKA, J.; LATIMIER, C.; KÁŇOVÁ, Š. Do školy se chodit musí": Aplikační možnosti holistického přístupu při studio životních drah mladých dospělých se zdravotním postižením. In: Sborník příspěvků mezinárodní vědecké konference Evropské pedagogické forum 2012 : Pedagogicko - psychologické aspekty výuky. Hradec Králové, 2012.
  • ŠIŠKA, J.; LATIMIER, C.; KÁŇOVÁ, Š. Možnosti a perspektivy kvalitativní analýzy životních drah mladých dospělých s postižením. In : Speciální pedagogika, časopis pro teorii a praxi speciální pedagogiky. 2013.


Study plans that include the course
Faculty Study plan (Version) Category of Branch/Specialization Recommended year of study Recommended semester